De beste bureaus van 2011
26-10-2011 (08:39) - Bureaus
Onlangs heeft marktonderzoekbureau Motivaction in opdracht van ReclameWeek Online en Fonk Magazine het jaarlijks klanttevredenheidsonderzoek onder opdrachtgevers van de reclamebureaus afgerond. De nummers 1 in de vier bureaugroepen van het onderzoek in 2011 zijn: Publicis (8,60 inkomensgroep groot), Saatchi & Saatchi (9,00 inkomensgroep middelgroot I), vandenBusken (9,11 inkomensgroep middelgroot II) en Van Santen Netwerk (8,75 inkomensgroep klein).
Het hoogste cijfer voor algemene tevredenheid in het gehele onderzoek gaat dit jaar naar actiemarketingbureau vandenbusken, dat dit jaar zijn vijftig jarig jubileum viert. In de groep groot delen actiemarketingbureau Combinatie van Factoren en KSM met een gemiddelde tevredenheid van 8,0 de tweede positie. De derde positie in deze groep is voor FHV BBDO (7,88). In de inkomensgroep middelgroot II heeft RAPP Amsterdam de tweede positie (8,67). Op de derde positie volgt het Utrechtse Hansnel (8,25). Bij de kleine bureaus volgen na Van Santen respectievelijk Living the Brand (8,33) en interactive bureau Edividual (8,00).
De klanttevredenheid van de opdrachtgevers van de reclamebranche werd onderzocht op snelheid van werken (hoogste score in het onderzoek voor vandenbusken, 9,33), relatiebeheer (hoogste score Alta, 9,63) ), prijs-prestatie (hoogste score Combinatie van Factoren, 8,87), inzet & service (hoogste score vandenbusken, 9,44), administratief (hoogste score Saatchi & Saatchi, 9,25), nauwkeurigheid (hoogste score RAPP Amsterdam, 8,67), effectiviteit (hoogste score vandenbusken 8,78), omgaan met briefings (hoogste score Saatchi & Saatchi 8,75), creativiteit (hoogste score zeer verrassend voor Grey Amsterdam, dat dit jaar voor het eerst sinds vele jaren deelnam aan het onderzoek, 9,0), functioneren als sparringpartner (hoogste score Saatchi & Saatchi 9,25) en proactiviteit (hoogste score Tomeloos, 8,75).
Enkele andere opmerkelijke uitkomsten: in de inkomensgroep I scoort RAPP Amsterdam op 5 disciplines het best. In de groep middelgroot II is dat vandenbusken met 7 maal een toppositie. In de groep grote bureaus is Publicis zes maal op nummer één te vinden. Bij de kleine bureaus staat netwerkbureau Van Santen Netwerk het meest frequent op nummer één (9 maal).
Afgezien van de disciplines creativiteit en effectiviteit, mag in het huidig economisch klimaat het resultaat op het onderdeel prijs-prestatie als zeer belangrijk werden aangemerkt. Het hoogst op dit onderdeel kwam het Amsterdamse bureau de Combinatie van Factore uit de bus. Op een tweede er derde positie eindigden wat dit betreft vandenbusken en Van Santen Netwerk.
In Fonk Magazine 22 (17 november) volgen interviews met de overall winnaars in de vier bureaugroepen, als ook de top vijf in iedere discipline binnen de vier groottegroepen over alle door Motivaction onderzochte onderwerpen.
Het klantttevredenheidsonderzoek kent in 2011 zijn zeventiende jaargang.