De beste bureaus van 2011: de specialisten
27-10-2011 (10:42) - Bureaus
In Fonk Magazine 22 (17 november) worden de resultaten van het jaarlijks klanttevredenheidsonderzoek onder opdrachtgevers van reclame- en designbureaus integraal op een rij gezet. Vandaag op ReclameWeek Online de tweede voorpublicatie van bureaus met een specifieke specialisatie (design, actiemarketing, b2b en interactive).
Bij de bureaus met het specialisme actiemarketing zijn er naast de topscores van vandenbusken (categorie klein), uitstekende resultaten neergezet door de Combinatie van Factoren (categorie groot, algemene tevredenheid 8,00). Dit bureau behaalde buiten de gisteren vermelde topscore op prijs-prestatie, in de eigen bureaugroep ook de hoogste score van 8,33 op snelheid van werken. Beide onderdelen zijn voor in actiemarketing gespecialiseerde bureaus bepaald niet onbelangrijk. Actiemarketingbureau RAPP Amsterdam (8,67) eindigt in middelgroot I op de tweede positie. Onder de gezamenlijke actiemarketeers neemt het bureau even eens opeen tweede plaats in. RAPP mag verder vijf disciplines claimen als nummer in de groep middelgroot I: snelheid van werken: 9,00, prijs-prestatie (8,00). Inzet & Service (9.33), nauwkeurigheid van werken (8,67. tevens hoogste score in het hele onderzoek voor dit onderdeel) en proactiviteit (8,33). Bij de bureaus in de groep middelgroot II doet Kellerman met een algemeen cijfer 8,0 het eveneens goed (vijfde positie). Eigenlijk laat Kellerman over de hele linie een stabiele reeks cijfers zien, zonder exceptionele uitschieters naar beneden of naar boven. De laagste score over de twaalf vragen is 7,50 en de hoogste score 8,50. In de groep Middelgroot II doet het inmiddels veelvuldig genoemde actiemarketing bureau vandenbusken het uitstekend. Dikke negens en dikke achtens vallen het bureau over alle twaalf disciplines ten deel. Hoogste schoolcijfer in de rij 9, 44 (inzet & service) en ‘laagste’ score 8,33 voor omgaan met briefings. In deze groep neemt actiemarketingbureau L’Eau met een gemiddelde tevredenheid van 8,0 een vierde positie in. Administratief wordt L’Eau in deze bureaugroep als beste beoordeeld (9,0). Onder de groep kleine bureaus komt actiemarketingspecialist Living the Brand met een algemene tevredenheid van 8,33 uitstekend weg. De 8,83 voor snelheid van werken is in deze inkomensgroep bovendien meteen het hoogst gerealiseerde resultaat. Over naar de designbureaus. Dart Design (8,18, middelgroot I) en Brum (8,00, middelgroot II) doen het beide uitstekend. Dart behaalde hoge resultaten op inzet & service (8,59) en relatiebeheer (8,47). Ook op het gebied van creativiteit en effectiviteit zijn er hele dikke achten (respectievelijk 8, 24 en 8,06) voor Dart. Brum realiseerde in de eigen bureaucategorie onder meer drie achten op een rij voor omgaan met briefings, creativiteit en functioneren als sparringpartner. Dan de resultaten van het Rotterdamse Admix, dat dit jaar als enige als B2B specialist vermeld wordt in het onderzoek. Hoewel bureaus als Wubbe, (Middelgroot II, 8,0) Frappant (middelgroot II, 7,86) Infour (middelgroot II, 7,00) en Circle (klein, 6,00) ook een vermelding in de categorie B2B waard zouden zijn geweest, kozen deze bureaus ervoor om zonder de specifieke B2B vermelding bij de full service bureaus vermeld te worden. De resultaten van de B2B specialist Admix resulteren binnen de inkomensgroep Middelgroot I (26-49 werknemers) in een vijfde positie. Admix is met de vele ronde achtens en zevens in de 2011-editie van het onderzoek heel herkenbaar. Jaar in, jaar uit staat Admix in zijn bureaugroep altijd in de top vijf van het onderzoek en dat is op zich al een enorme prestatie van deze Rotterdammers. Tot slot kijken we naar de resultaten van interactive specialist Edividual. In de groep kleine bureaus staat Edividual op een derde positie met een algemene tevredenheid van 8,00. In deze groottegroep maakt de 8,50 Edividual tot het meest nauwkeurig werkende bureau. Zeer vermeldenswaardig zijn ook de uitkomsten voor Edividual als sparringpartner (nogmaals 8,50). Datzelfde cijfer haalt het bureau ook op het gebied van snelheid van werken. Misschien dat de 7,00 voor proactiviteit de mannen en vrouwen van Edividual aan kan zetten volgend jaar iets luider op de de trom te slaan als het erom gaat zichzelf en zijn ideeën te verkopen. Maar of dat in dit geval ècht nodig is? Ach...