De beste bureaus van 2011: full service

28-10-2011 (08:42) - Bureaus

In Fonk Magazine 22/2011 volgen de resultaten met een complete ranking (32 bureaus) van het jaarlijks klanttevredenheidsonderzoek onder opdrachtgevers van reclame- en designbureaus integraal op een rij gezet. Vandaag op ReclameWeek Online in een derde en laatste preview de resultaten van de beste full service bureaus van 2011.  

De grootste groep in het klanttevredenheidsonderzoek bestaat uit full service bureaus. Voldoende redenen dus om in deze laatste preview van de resultaten wat uitgebreider bij de resultaten binnen deze specifieke groep stil te staan. Gemeten naar tevredenheid in het algemeen prijkt Saatchi & Saatchi | Leo Burnett (middelgroot II) glorieus aan top (9,0). ‘Nothing is Impossible’ zegt voorman Arjan Kapteijns onder meer in het interview dat hij aan Fonk Magazine gaf. ‘Dat is de Saatchi & Saatchi-spirit sinds de oprichting 41 jaar geleden en dit staat gebijteld in de drempel van ons kantoor aan Charlotte Street in Londen.’ De ronde negen die het bureau dit jaar in het klanttevredenheidonderzoek scoorde, mag daar fier naast gebijteld worden. Onder de full service bureaus bezet ‘Saatchi’ maar liefst zes nummer 1 posities over de twaalf onderzoeksdisciplines.  

Het sinds vele jaren in Utrecht gevestigde Alta tovert ook al een opmerkelijk resultaat tevoorschijn. De 8,75 is goed voor een tweede positie, die het bureau deelt met het Amsterdamse netwerkbureau Van Santen Nertwerk. Het hoge resultaat van Alta in het onderzoek is mede zo bijzonder omdat het bureau dit jaar afscheid nam van oprichter Wilco van Schaik. Strateeg en partner Willem Jan Hop trok vervolgens de volledige eindverantwoording naar zich toe. Met klinkend resultaat, zo blijkt nu uit de cijfers van het onderzoek. Want op tien van de twaalf onderzoeksdisciplines behaalt Alta een positie binnen de top 3 van de full service bureaus. Daarvan zijn de uitkomsten op het gebied van relatiebeheer (9,63) en nauwkeurigheid (8,50) ook nog eens goed voor een eerste positie onder de full service bureaus.   

De nummer drie positie is alweer zo’n eye opener, want die plek is voorbehouden aan Publicis (8,6), dat bovendien in de bureaugroep grote bureaus met dit resultaat onder meer (zie rankings hieronder) een eerste positie scoort. CEO Jack de Graaff verklaarde tegenover de redactie van Fonk Magazine een deel van het huidig succes als volgt: ‘Toen de crisis begon, eind 2008, hebben we besloten om niet in de reflex te schieten van saneren en krimp. We zijn het tegengestelde gaan doen. We hebben geïnvesteerd op activatie en digital en zijn intern nog meer gaan sturen op training, opleiding en begeleiding.’ Het volledige interview met Jack de Graaff verschijnt volgende week in Fonk Magazine.  

Tomeloos, het bureau dat geleid wordt door één van de charmantste vrouwen in het reclamevak, loopt al vele jaren in het klanttevredenheidsonderzoek mee en nog nooit is het bureau gedurende die jaren buiten de top 5 van het onderzoek gevallen. Dit jaar staat het bureau bij de full service bureaus als vierde genoteerd. Bovendien is Tomeloos volgens de opdrachtgevers het meest pro-actieve bureau (8,75) van Nederland en staat het bureau ook nog zevenmaal in de top drie van de twaalf disciplines. Boesten is blij met het resultaat van 2011. ‘Maar’, zo zegt zij, ‘Het kan altijd beter. We gaan met Tomeloos in alle opzichten voor een nummer 1-positie. Die ambitie ligt in onze naam en genen besloten.’  

De vijfde positie gaat naar een tweede bureau uit Utrecht. Hansnel nam de afgelopen jaren niet aan het onderzoek deel, maar directeur/partner Wouter van Kouwen besloot in 2011 anders. Niet voor niets, zo blijkt nu, want met een 8,25 voor algemene tevredenheid, stoomt Hansnel zo de top vijf van de full service bureaus binnen en als het gaat om prijs-prestatie prijkt de naam van Hansnel zelfs op een derde positie. Dat is voor een bureau dat voor veel retailorganisaties werkt (zuinig!) een ‘grootse’ prestatie. 

Leggen we de lat langs de twaalf disciplines van de full service bureaus, dan komt Saatchi uit de bus als het bureau dat het snelst werkt (9,00). Alta is het best in relatiebeheer (9,63), Van Santen Netwerk is voor wat betreft prijs-prestatie de nummer één (8,75). 

Dat laatste bureau toont bovendien volgens de opdrachtgevers de meeste inzet & service (9,25). Alta mag zich als full service bureau het meest nauwkeurig noemen (8,50), terwijl Saatchi & Saatchi | Leo Burnett nòg drie maal de eerste plek onder de full service bureaus opeist als het gaat om effectiviteit (8,75), omgaan met briefings (8,75) en als sparringpartner (9,25). Grey Amsterdam claimt met een 9,00 de eerste positie als het gaat om creativiteit. De opdrachtgevers van Grey Amsterdam (en van Blutarksy) menen onmiskenbaar dat het bureau de grauwsluier die het jarenlang heeft omringd, van zich af heeft geschud. De eerste plaats op de twaalfde discipline (proactiviteit) gaat, zoals hiervoor aangegeven, naar Tomeloos.  

Voor allen die van lijstjes houden, dan ook nog even de ‘schoolrapporten’ van de beste full service bureaus van 2011: 

 

Top 5 algemene tevredenheid

1 Saatchi & Saatchi | Leo Burnett (middelgroot I, 9,0)

2. Alta (middelgroot II, 8,75)

2. Van Santen Netwerk (klein, 8,75)

3. Publicis (groot, 8,60)

4. Tomeloos (middelgroot II, 8,50)

5. Hansnel (middelgroot II, 8,25) 

 

Top 3 snelheid van werken

1. Saatchi & Saatchi | Leo Burnett (middelgroot I, 9,00)

2. Tomeloos (middelgroot II, 8,75)

2. Van Santen Netwerk (klein, 8,75)

3. Alta (middelgroot II, 8,63) 

 

Top 3 relatiebeheer

1. Alta (middelgroot II, 9,63)

2. Van Santen Netwerk (klein, 9,50)

3. Saatchi & Saatchi | Leo Burnett (middelgroot I, 9,25) 

 

Top 3 prijs-prestatie

1. Van Santen Netwerk (klein, 8,75)

2. Publicis (groot, 8,00)

2. Tomeloos (middelgroot II, 8,00)

3. Alta (middelgroot II, 7,88

3. Hansnel (middelgroot II, 7,88) 

 

Top 3 inzet & service

1. Van Santen Netwerk (klein, 9,25)

2. Alta (middelgroot II, 9,13)

3. Saatchi & Saatchi | Leo Burnett (middelgroot I, 9,00)

3. Tomeloos (middelgroot II, 9,00) 

 

Top 3 administratief

1. Saatchi & Saatchi | Leo Burnett (middelgroot I, 9,25)

2. Van Santen Netwerk (klein, 8,75)

3. Hansnel (middelgroot II, 8,63) 

 

Top 3 voor wat betreft nauwkeurigheid

1.Alta (middelgroot II, 8,50)

1. DDB (groot, 8,50)

2. Saatchi & Saatchi | Leo Burnett (middelgroot I, 8,25)

3. Publicis (groot 8,20) 

 

Top 3 in effectiviteit van het werk

1. Saatchi & Saatchi | Leo Burnett (middelgroot I, 8,75)

2. Publicis (groot 8,60)

3. Tomeloos (middelgroot II, 8,50) 

 

Top 3 in omgaan met briefings

1. Saatchi & Saatchi | Leo Burnett (middelgroot I, 8,75)

2. Van Santen Netwerk (klein, 8,50)

2. Tomeloos (middelgroot II, 8,50)

3. Alta (middelgroot II, 8,38) 

 

Top 3 in creativiteit

1. Grey Amsterdam (middelgroot II, 9,00)

2. Alta (middelgroot II, 8,75)

3. Publicis (groot 8,60) 

 

Top 3 sparringpartner

1. Saatchi & Saatchi | Leo Burnett (middelgroot I, 9,25)

2. Publicis (groot, 8,80)

3. Alta (middelgroot II, 8,75)

3. Tomeloos (middelgroot II, 8,75

3. Van Santen Netwerk (klein, 8,75) 

 

Top 3 proactiviteit

1. Tomeloos (middelgroot II,8,75)

2. Publicis (groot, 8,40)

3. Alta (middelgroot II, 8,38) 

 

Het klanttevredenheidsonderzoek onder opdrachtgevers van reclame- en designbureaus kende in 2011 zijn zeventiende jaargang. Marktonderzoekbureau Motivaction nam het veldwerk voor zijn rekening. 

 


Reacties

Vraagje: lopen alle reclamebureaus (van enige omvang) hierin mee? Valt me op dat er ogenschijnlijk weinig relatie is tussen de scores in dit onderzoek en de officiele onderscheidingen als bijvoorbeeld Effies, ADCN, etc.
Als het bijvoorbeeld gaat om creativiteit, denk je toch niet in de eerste plaats aan Grey en Alta! Of denk je bij effectiviteit eerder aan Etcetera of Alfred.
Graag 'n reactie van degene die het onderzoek uitvoert.
Peter C.H. van Leeuwen (RnR/Tomorrow) @ 28-10-2011 13:26 uur

Media

Marketing

Economisch