Docenten bevolken TBWA\NEBOKO
02-11-2009 (09:22) - Bureaus
Afgelopen week opende TBWA haar deuren voor een avond overwerken met docenten. Onder leiding van Lodewijk van der Peet (VEA vakgroep Talent) vond de aftrap plaats van de VEA Docentenavond. Een kleine 40 docenten van Hoge Scholen en Universiteiten kreeg de gelegenheid om praktijk en theorie dichter bij elkaar te brengen. Simon Neefjes (CEO TBWA) hield een vlammend betoog over de mogelijkheden die een reclamebureau biedt aan een student. Het proces dat leidt tot een uiteindelijke creatie werd helder uiteengezet aan de hand van cases uit de TBWA-prijzenkast. Hans van Dijk (Creative Director Skipintro) verraste de docenten met zijn cynische kijk op de reclamewereld. De schrijver van Zapklare Brokken liet er echter geen twijfel over bestaan: het heeft hem er nooit van weerhouden om zijn vak met groot plezier uit te oefenen en voor de gemotiveerde schoolverlater is dit het mooiste vak ter wereld.
Sebastiaan van Rijnsoever (Qi Ideas) weet als CEO van een van de belangrijkste online bureaus van Nederland hoe de communicatiebranche aan het veranderen is. Het belang van het bouwen aan een relatie met je klant én aan de merkbeleving is niet meer te onderschatten. Hij ging daarom in op de eisen die karakterologisch worden gesteld aan studenten die willen werken bij een online bureau.
Voor de aanwezige docenten werd al snel duidelijk dat reclamemaken vooral een kwestie is van keuzes maken en hard, heel hard, werken. Van studenten die in de reclame willen werken wordt meer verwacht dan alleen de vakmanschap en kennis. In de praktijk gaat het ook om volharding, ondernemerschap en kwaliteit. Het lijkt een open deur, maar menig student heeft verwachtingen van een reclamebureau die alleen maar tot teleurstelling kunnen leiden.
Serge Steijn, bestuurder bij de VEA, is tevreden over de avond: ‘Gebleken is dat bureaus te weinig weten wat er wordt gedoceerd op de scholen. Er is een gat tussen theorie en praktijk. Het werkte verhelderend dat er nu daadwerkelijk een dialoog plaatsvond tussen de docenten en de bureaus. De docenten kregen een kijkje achter de schermen van diverse communicatiebureaus en daarmee een duidelijk beeld van de verwachtingen die de bureaus hebben van stagiaires en studenten. De bureaus kwamen in contact met de docenten die verantwoordelijk zijn voor het klaarstomen van aanstormend communicatietalent. Tegelijkertijd werd ons de mogelijkheid geboden om te discussiëren over hoe we in de toekomst die kloof verder kunnen dichten. Dit is een avond die zeker een vervolg zal hebben!’