EK inhaak-commercials hoog gewaardeerd
01-07-2008 (10:05) - Bureaus
Commercials van adverteerders die gratis Oranje-gadgets weggeven, zijn de hoogst gewaardeerde commercials. Dit blijkt uit online onderzoek, uitgevoerd door De Vos en Jansen Marktonderzoek in opdracht van Ster. Volgens de ondervraagden moet een goede EK-inhaakcommercial humor bevatten (96 procent), een ‘Oranje-gevoel’ (94 procent) en een ‘Wij-gevoel’ uitstralen (85 procent). Uit dit onderzoek blijkt bovendien dat 39 procent met meer aandacht naar inhaakcommercials kijkt dan naar gewone televisiecommercials. Uit eerder onderzoek weten we dat meer aandacht uiteindelijk leidt tot een hogere effectiviteit van de campagne. Naast ‘waardering’ scoort een aantal EK-inhaakcommercials zeer hoog op ‘herkenning’. Eén commercial kan op een herkenning van 94 procent rekenen. Inhaken op een live evenement zoals het EK levert een absolute meerwaarde op voor adverteerders. Een meerderheid van de EK-kijker (43 procent) is van mening dat de commercialblokken tijdens het EK leuker zijn dan commercialblokken buiten het EK, juist door de aanwezigheid van de inhaakcommercials.