Enof in vuur en vlam
11-06-2008 (10:11) - Bureaus
Brandweer Utrecht heeft, voor de werving van nieuwe beroeps en vrijwilligers, de hulp van Enof ontwerp + communicatie ingeroepen. Het doel van de campagne is tweeledig: enerzijds wil de brandweer meer aanmeldingen voor de vrijwillige brandweer en anderzijds wil men meer diversiteit in aanmeldingen bij zowel de beroeps als de vrijwilligers. Aan Enof de vraag om dit doel met een krachtig nieuw concept te behalen. Bij de ontwikkeling van de campagne was het voor de Brandweer van belang dat niet de brandweer in actie benadrukt moet worden maar juist de persoon achter de stoere brandweerhelm. Een grotere groep verschillende mensen moet zich kunnen identificeren met de brandweermannen en vrouwen. Diversiteit en persoonlijkheid staan daarom centraal in deze nieuwe campagne.
Individu
Bovenstaande is doorvertaald naar een concept waarin steeds vijf personen centraal staan. Dit zijn zowel vrijwilligers als beroeps. De vijf vormen samen een team, maar zijn ook heel duidelijk individuen. De trots en passie die zij voor hun werk hebben en de saamhorigheid die er bestaat, komt tot uiting in het beeld en in de slogan. Op basis van het concept zijn diverse middelen ontwikkeld. Centraal staat een posteruiting die vanaf medio juni in verschillende vormen in Utrecht te zien is. Verder zijn er twee folders ontwikkeld; een algemene folder bestemd voor de beroeps en vrijwilligers en een folder gericht op de werkgevers die mogelijk potentiële vrijwilligers in dienst hebben. Ten slotte zijn er advertenties ontworpen voor diverse regionale dagbladen en vakbladen. De advertenties bestaan uit een wervende advertentie gebaseerd op het ontwerp en uit een zogenaamde bedankadvertentie voor werkgevers die al vrijwilligers in dienst hebben.