Fontys-stagiaires scoren met Danone
14-02-2008 (10:26) - Bureaus
Het gebeurt niet vaak dat stagiaires van Fontys Hogeschool Communicatie een commercial mogen maken voor een groot internationaal merk. Vierdejaarsstudenten John van de Vorstenbosch en Barbara Vugs kregen het voor elkaar. Tijdens hun afstudeerstage bij reclamebureau Y&R Not just film werd hun idee voor de nieuwe Danone-reclame uitgevoerd. Het hoogtepunt van de stage kwam toen de studenten mee mochten denken over de nieuwe commercial van het zuivelmerk. De opdrachtgever was niet enthousiast over het idee van het duo dat oorspronkelijk op de opdracht was gezet en koos uiteindelijk voor de insteek van de twee studenten. Zij wilden mensen laten zien die zwevend in een luchtbel van rust genieten van de zuivelproducten. Vanwege de special effects was deze spot veel duurder dan beoogd, maar Danone vond het idee zo goed dat het toch doorging. ‘Vorige week zijn we naar de opnames gaan kijken’, vertelt Van de Vorstenbosch. ‘Dat was zo leuk. Ik heb thuis nog een A4'tje liggen met een luchtbel erop gekrabbeld; toen zagen we daar dertig man aan het werk om dat idee uit te voeren. Er stonden drie vrachtwagens met materiaal voor de deur, er was catering en de acteurs waren zelfs uit Engeland overgevlogen.’Vugs en Van de Vorstenbosch verwachten dat de reclame eind februari/begin maart wordt uitgezonden. ‘Zo gauw we de eerste uitzenddatum weten, halen we een grote bak popcorn en gaan we er samen naar kijken.’ Steekt het de studenten niet dat hun stagevergoeding maar een schijntje is vergeleken bij wat het bureau aan de commercial heeft verdiend? ‘Nee, helemaal niet’, zegt Van de Vorstenbosch resoluut. ‘Voor niks had ik het ook gedaan. Voor mij is het gewoon een natte droom om bij zo’n bureau te werken. Bovendien gaan we nu solliciteren voor een baan. Daarbij kunnen we zoveel laten zien, niet alleen wat we hebben bedacht, maar ook wat echt is uitgevoerd.’ De studenten mogen sowieso op gesprek komen bij Y & R. Ook als ze er daar niet uitkomen, verwachten de twee wel werk te zullen vinden. ‘Onze map is goud waard.’
Fontys.nl