Franse opdracht voor Dumbar

11-06-2009 (10:07) - Bureaus

3 juni was de dag van de introductie van de fusie tussen de Franse verzekeraars AG2R en La Mondiale. Deze geheel Franse aangelegenheid (de onderneming werkt niet internationaal) heeft een nadrukkelijk Nederlands tintje. Het logo en de totale visuele stijl zijn ontworpen door Studio Dumbar, Rotterdam.

De keuze voor Studio Dumbar was de uitkomst van een pitch die eind 2008 begon met een longlist van 14 Europese bureaus. In de uiteindelijke creatieve pitch was Studio Dumbar het enige overgebleven buitenlandse bureau, dat het moest opnemen tegen drie Franse bureaus. AG2R LA MONDIALE koos voor Studio Dumbar vanwege de kracht van het ontwerp en de chemie met het bureau.

In Frankrijk is de verwachting dat de nieuwe identiteit van AG2R LA MONDIALE een forse impact zal hebben op de verzekeringsmarkt en zelfs op het bedrijfsleven. Waar Frankrijk namelijk een grote traditie heeft in mode, industrieel ontwerp (auto’s) en politiek/cultureel grafisch ontwerp, is het bedrijfsleven erg achter gebleven in het ontwerpen van sterke merken en visuele identiteiten. Het onderscheidend vermogen van de identiteit ligt in de icoonachtige kracht en eenvoud van het logo, het gebruik van fotografie en de consequente, kleurrijke doorvertaling. Het creért eenheid in het omvangrijke productportfolio van AG2R LA MONDIALE.

De afgelopen 6 maanden heeft Studio Dumbar volop gewerkt aan de rebranding van het bedrijf. Het project omvat de gehele corporate identity: logo, internet, intranet, brochurelijnen, kantoorsignage, retail exterieur en interieur, motion graphics tot en met merchandising. Een deel van de omschakeling, zoals het vernieuwen van de 120 agentschappen verspreid over Frankrijk, loopt het komende half jaar door.

Bijzonder element in dit rebranding project is de volledige vormgeving van een Tour de France ploeg waarvan AG2R LA MONDIALE hoofdsponsor is. Het gehele  kledingassortiment van de wielrenners en alle andere visuele elementen van de ploeg (volgauto’s, tourbussen, motors, sponsorborden, vlaggen, bidons) zijn ontworpen door Studio Dumbar. Ook hier zal AG2R LA MONDIALE zich onderscheiden. Het ontwerp wijkt af van de gebruikelijke wielerkleding in het peleton die door Studio Dumbar beschouwd als ‘een kerstboom van logo’s, namen en kleuren’.

 


Media

Marketing

Economisch