Gaat TBWA het Goud winnen?

26-06-2009 (10:52) - Bureaus

‘Veertig procent minder bezoekers tijdens het 56ste Cannes Lions Advertising Festival’, meldt een Amerikaans vakblad in moddervette chocoladeletters. Ondanks een stralend blauwe lucht dondert het nog steeds aan de azuurblauwe kust. Het grootste reclamefestival ter wereld is ook slachtoffer van grijpgrage bankiers, torenhoge hypotheken en schulden en steeds meer werklozen geworden.
Ach, die crisis. Volgend jaar – of misschien een jaartje later – zal de champagne weer vloeien in de Majestic, het Carlton en op Noga Beach. 2009 is het jaar van het nadenken en het met beide benen terug op aarde gezet worden. De ijssculpturen voor het Palais des Festival staan volop te smelten in de hete ochtendzon en Cannes maakt zich op voor gasten als Kofi Annan en Sir Bob Geldof die in een seminar hun woordje gaan doen over het klimaat en de armoede. Echte armoede welteverstaan en niet een groepje Amerikaanse reclamebobo’s die zeuren over het in hun ogen armoedige netwerkfeestje in de Braziliaanse strandtent.
Armoedig. Het lijkt ook de oogst van Nederlandse bureaus tijdens dit festival tot nu toe. Wat Zilver. Wat Brons. De grote knallers moeten nog komen met als hoogtepunt de categorie Film. Op de shortlist staan 11 inzendingen uit ons land, de kans op een Leeuw met oranje snit is flink aanwezig. Opvallende campagnes? De Walking Fridge van TBWA\NEBOKO voor Heineken doet het ook internationaal goed. Er wordt gefluisterd in de gangen van het Palais: een Leeuw zou er best wel eens uit kunnen gaan naar TBWA dat ook genomineerd is met het werk voor IDFA. Ook DDB, Wieden+Kennedy, Lowe, Alfred, Ogilvy en Indie (voorheen S-W-H) mogen hopen op een Leeuw in Goud, Zilver of Brons of wie weet zelfs meer. Morgenavond weten we alles.
Intussen stormen de Brazilianen door de met wit marmer versierde straten van het mondaine Cannes. Niet omdat ze met een Leeuw in de koffer terug naar Rio of Sao Paulo vliegen, maar vanwege een voetbalwedstrijd live op een van de vele bijna lege terrasjes. Ook dit jaar lijkt het voetbal het te winnen van de creatieven.
 


Reacties

Vergeet Trabli DDB niet het zusje van TBWA aan de Keesomlaan. DDB niet altijd de lieveling van de pers maar wel de grote winnaar (of niet als ze niet insturen zoals bij SAN) maar goed dan is Paul Blok altijd weer goed genoeg voor de verkeerde quote. Terwijl volgens mij het beleid al lang door anderen naast Paul wordt ingevuld. Denk aan Ivo Roefs en christiaan van mansveld voor ddb, rik ledder voor Rapp (vroeger collins), Dick van der lecq voor Etcetera en natuurlijk de nieuwe mensen van Tribal DDB. Terwijl pietro natuurlij over ze blijft waken ;-)
paul @ 28-06-2009 23:53 uur

Media

Marketing

Economisch