Gorilla verovert de wereld
23-12-2008 (10:13) - Bureaus
Wéér een prachtig boek over de altijd snedige Gorilla van de Designpolitie. Sinds 2 oktober 2006 vult Gorilla de rechteronderhoek van de voorpagina van de Volkskrant. Een dagelijkse column die commentaar levert op het nieuws en zorgt voor een glimlach, een frons of een verrassende reactie bij de lezer. Gorilla doet dat door uitsluitend van een visueel repertoire gebruik te maken. Vijf ontwerpers, zes dagen per week en dat nu al meer dan twee jaar. Inmiddels is Gorilla is een belangrijk onderdeel van de Nederlandse journalistiek geworden.Hoofdredacteur van Eye Magazine John L. Walters schrijft in het boek: ‘Gorilla is geen project over branding, winst maken of het winnen van awards, maar doet dat wel allemaal. De Gorilla column is een origineel concept dat met recht een designwerk genoemd kan worden. Een constante factor in de dagelijkse dialoog tussen de krant en haar lezers. De makers van Gorilla bewijzen onze cultuur, en ons design, een grote dienst.’
Behalve dat dit boek een puur visueel overzicht geeft van de beste Gorilla columns, plaatst het de columns ook in context door ze te voorzien van categorieën en referenties naar het nieuws. Gorilla heeft in de afgelopen jaren de European Design Awards Jury prijs gewonnen, een Dutch Design award en een Red Dot Award.
ISBN: 978-90-6369-191-2
Ontwerp: De Designpolitie, Lesley Moore en Herman van Bostelen
Hardcover / 21 x 16 cm / 176 pagina’s