Grey maakt (Zweedse) slapstick

16-06-2009 (09:52) - Bureaus

Medewerkers van Manpower in Zweden zijn multitalenten. Zij besloten recent niet langer bij de pakken neer te zitten, maar de economische crisis creatief en positief te lijf te gaan. Daartoe lieten zij samen met reclamebureau Grey de slapstick herleven in twee bijzonder komische filmpjes:  ‘Recessie’ en ‘Hoogconjunctuur’. Ze schreven zelf de scripts, speelden alle rollen (!) en verzonnen bovendien ultrakorte ‘moods’ om je eigen gemoedstoestand digitaal met collega’s of vrienden te delen. Succes bleef dan ook niet uit. De filmpjes en moods worden in steeds meer landen campagnematig  ingezet . In Nederland via de website www.getbackin.biz.

Het eerste filmpje toont wanhopige taferelen. Potentiële klanten worden besprongen, managers grijpen naar hun hart, medewerkers staan in de rij voor hun ontslagbrief en het call center wordt per direct ontmanteld. De lommerd kan het aantal aangeboden Rolexen niet meer verwerken, bedrijfsauto’s gaan voor spotprijzen van de hand en iemand probeert via de wieken van zijn eigen helikopter een onontkoombaar einde te bespoedigen.

Maar voor wie volhoudt gloort er hoop, zo is de boodschap. De enig overgebleven telefoon rinkelt. Een klant! Er breken betere tijden aan. Beleende honden mogen weer mee naar huis, kantoormeubilair wordt terugverhuisd, de manager gaat weer aan de slag, de secretaresse neemt als vanouds plaats op het bureau. Of toch niet? Ook de vrouwvriendelijke uitsmijter ontsproot in Zweden.

 


Media

Marketing

Economisch