Grootste eer Cannes voor Tribal DDB
29-06-2009 (10:02) - Bureaus
Tribal DDB Amsterdam heeft tijdens het advertentiefestival in Cannes de Grand Prix in de categorie Film in ontvangst genomen. Het is de hoogst haalbare prijs en het is 11 jaar geleden dat Nederland in Cannes de Grand Prix won. TBWA\NEBOKO won zilver en brons. Ogilvy en Indie wonnen brons.
Tribal DDB won de prijs voor ‘Carousel’ voor Philips (geproduceerd door Stink). Juryvoorzitter David Lubars (BBDO): ‘Dit is werk dat de weg vooruit laat zien. Wij noemen dit een magneet: werk dat je vrijwillig naar het scherm toetrekt. Het betrekt de kijker erbij en wij vonden het simpelweg ‘mind blowing.’ Volgens jurylid Richard Bullock (180 Amsterdam) was de jury unaniem: ‘Er was een aantal andere cases die we hebben besproken, maar eigenlijk was snel duidelijk dat dit werk de Grand Prix moest krijgen.’
TBWA\NEBOKO won knap zilver voor Heinekens ‘Walk in Fridge’ (Czar) en brons voor de IDFA-commercial ‘Pitch’ (25 FPS). Vooraf was gehoopt op goud voor Heineken, maar volgens Bullock zat dit er niet in. ‘Het is een hele goede en grappige film, maar er was hele sterke concurrentie in die subcategorie.’
Het werk voor James Boag’s Draught dat goud wint was naar de mening van de jury net vernieuwender.’ Het publiek bij de uitreiking was het hier overduidelijk niet mee eens, want de film kreeg bij vertoning een groot applaus, dat voor weinig andere winnaars was weggelegd. Brons was er ook voor Ogilvy voor ‘Welkom’ voor Orange Babies (Bonanza) en ‘Het andere verhaal’ voor Sensoor van Indie (Hazazah).
Tot zaterdag had Nederland al 3 zilver en 6 brons gewonnen. Het ontbreken van goud werd gezien als een smetje. Zaterdagavond – of eigenlijk vrijdag al toen het nieuws voorzichtig naar buiten kwam – werd dit in een klap goed gemaakt. Het totaal van Nederland kwam op: 1 Grand Prix, 4 Zilver en 9 Brons.