Heeft VIS het Ei van Columbus?
29-02-2008 (10:29) - Bureaus
VIS Free Format Communicatie heeft een naar eigen zeggen toegankelijk instrument ontwikkeld waarmee de positie van merken snel en eenvoudig is vast te stellen. Het merkgereedschap is ‘Brand Positioning Survey’ gedoopt en is een praktische toepassing van de Dimensies van Merkpersoonlijkheid van Jennifer Aaker, hoogleraar marketing aan de Stanford University. De Brand Positioning Survey levert binnen enkele dagen concrete resultaten. De Survey biedt de mogelijkheid om merkposities te bezien vanuit het perspectief van de brandeigenaar en dat van de markt. Centraal in het onderzoek staat een uitvoerig geteste vragenlijst die aan beide groepen wordt voorgelegd. De antwoorden brengen de positie van het merk en zijn concurrenten in kaart, uitgezet tegen meer dan veertig hanteerbare criteria.De uitkomsten van de onderzoeksmethode leveren volgens VIS een tamelijk genuanceerd beeld op van de merkpositie op een bepaald moment. ‘Het brengt sterkten en zwakten in kaart, gerelateerd aan die van concurrerende merken. Zo toont het welke aspecten mogelijkheden bieden of noodzakelijk zijn voor ontwikkeling en welke geen zinvolle bijdrage leveren. Het is daardoor een zeer geschikt startpunt voor het bepalen van doelen en richtinggevend voor strategische keuzes. Bij herhaling van het onderzoek biedt het bovendien de mogelijkheid om de effecten van beleid te toetsen.’