‘Humoristische spotjes niet grappig’

22-12-2008 (10:43) - Bureaus

Antoinette Hertsenberg reikt vanavond in TROS Radar weer de minst begeerde reclameprijs van Nederland uit: de Loden Leeuw, de 'onderscheiding' voor het meest irritante spotje en de meest irritante BN'er in een commercial. Gegadigden in de eerste categorie zijn dit jaar Specsavers, Tele2, Bolletje, AXE en Peijnenburg, bij de bekende Nederlanders zijn de genomineerden Karin Bloemen (Becel), Gordon (Robijn), Bassie (Ohra), Joop Braakhekke (Ambi Pur) en Caroline de Bruijn (Garnier).

‘Wat opvalt is dat het bijna allemaal humoristisch bedoelde spotjes zijn, maar door veel kijkers kennelijk niet als zodanig worden ervaren’, zegt Hertsenberg. ‘Ik denk dat de adverteerders in Nederland te grappig zijn, dat ze op televisie een beetje aan het doorslaan zijn met leuk willen doen, maar dat is mijn persoonlijke mening.’

Dat het onderwerp 'irritante reclame' nog steeds ontzettend leeft, blijkt uit het feit dat de website van Radar er meteen uitknalde toen enkele weken geleden bekend werd dat er weer gestemd kon worden. ‘En geloof me: we zitten op een webserver die behóórlijk wat aan kan', glimlacht de TROS-presentatrice. ‘Dit onderwerp houdt toch veel mensen bezig en hoort ook echt bij Radar. Zeker, niet enorm hoogdravend, dat weet ik ook wel. Maar het is een leuk, jaarlijks terugkerend onderwerp. Elke keer weer brengen tienduizenden kijkers hun stem uit, kennelijk ergeren zich ontzettend veel mensen aan commercials.’

Ze vervolgt: ‘Vaak is niet eens zo zeer de inhoud het storende, maar de frequentie. Neem die reclame van Ohra met Bassie bijvoorbeeld. Ik vond die de eerste keer best leuk om te zien. Bij de tweede keer let je op hoe bepaalde dingen zijn gedaan, maar na drie keer weet je het wel. Maar hoe vaak is dat spotje wel niet uitgezonden? Bij Tele2, dat filmpje met het zwarte schaap, is volgens mij het probleem dat mensen 'm gewoon niet begrijpen. Waar gaat het over? Die commercial van AXE, met die meneer die vanuit zijn oksels een mevrouw ondersproeit, is gewoon onsmakelijk. En het spotje van Garnier, met Caroline de Bruijn, vinden kijkers gewoon te overdreven, te nep.’

De Telegraaf

Media

Marketing

Economisch