John Doe: Al Gore slaat door!
05-07-2007 (17:41) - Bureaus
Prijzenwinnaars Hein Mevissen (John Doe) en Geert van Gaalen (Studio de Keuken) maken voor MTV veel spots met ‘verantwoorde’ thema’s als milieu en respect voor je ouders. Ze hebben dan ook een uitsgesproken mening over de aanpak van dit soort thema’s. Hein Mevissen: 'Ik denk dat wij in alle campagnes echt ons best hebben gedaan om juist niet hip te zijn. Kreten als: ‘Onze aarde gaat eraan' en 'Pas op, daar word je doodziek van', dat gaat tegenwerken. Al Gore slaat door, mensen worden daar moe van. Je moet dat anders brengen, niet vingerwijzend (zie foto, red.). Wij brengen gewoon een leuk filmpje over twee jongens die een raket maken, die het wonder boven wonder doet. We laten zien dat iedereen zijn ding doet op zijn manier; de een bouwt een raket, de ander koopt spaarlampen.'Geert van Galen: 'Sowieso krabt iedereen zich achter de oren hoe de jongeren te bereiken.'
Hein Mevissen: 'Zo zijn er allerlei onderzoeken over de interesses en de benadering van de jeugd, allemaal kul. Onze ‘Brad en Eric’-films zijn allemaal one-take-opnames met heel lange dialogen, zonder een echte eindgrap. Een andere klant van ons, die met veel onderzoeken werkt, wist te voorspellen dat dat helemaal niet ging werken, daar zouden jongeren niets aan vinden. Maar die films zijn megapopulair, ook in Amerika. En die films zijn niet sexy, niet snel gesneden, juist super niet-cool. Mensen zijn zo sterk bezig jongeren te bereiken en ze bereiken ze voor geen meter. Een benadering als ‘drank maakt meer kapot dan je lief is’: onzin! Altijd van die negatieve kant benaderen, zoals de nare gevolgen, dat werkt gewoon niet (meer) - op internet zijn veel ergere dingen te zien. Waarom zou je het niet omdraaien? Waarom leer je ze niet met drank omgaan... Je moet jongeren niet voorhouden wat ze zijn, dat weten ze zelf heus wel en veel beter ook. Je moet gewoon oorspronkelijk werk maken, authentiek zijn, en dat is dan leuk of niet leuk.’
Kijk hier voor een aantal filmpjes van dit duo
Het hele interview met Mevissen en van Gaalen is in het volgende nummer (27) van Reclameweek te lezen.