Managers spelen verstoppertje
05-12-2007 (09:53) - Bureaus
‘Te instrumenteel, te weinig strategisch en veel te weinig gericht op de gevoelswereld van het individu.’ Dat is het oordeel van Birgitta van Loon over de huidige communicatiepraktijk bij bedrijven en instellingen. In haar boek: ‘Wie durft … de afdeling communicatie op te heffen’, schetst de auteur hoe het management verzuimt 'echte' communicatie vorm te geven. Communicatie in de betekenis van interactie tussen mensen die samen de opdracht hebben iets te bereiken. Het begrip en de praktijk wordt teveel versmald tot persberichten uitgeven, jaarverslagen maken, websites lanceren en huisstijl ontwikkelen. Communicatie? Daar hebben wij een afdeling voor, is een veelgehoorde uitspraak, terwijl het management daarvoor zelf de eerste verantwoordelijkheid heeft. Dat niet alleen, vindt Van Loon, vooral de mens zélf heeft daar verantwoordelijkheid in.
Het boek is een logisch vervolg op haar eerdere succesvolle boek 'Communiceren vanuit je buik'. Voor Birgitta van Loon, directeur van het bureau voor belevingscommunicatie en events In'tent, is ontwikkeling van creativiteit in alle geledingen en een behoorlijke zelfreflectie op je gedrag en functioneren een absolute 'levensvoorwaarde': het motiveert, het relativeert, het enthousiasmeert en brengt plezier in het werk. Birgitta geeft in het boek vele tips hoe je jezelf en de organisatie anders kunt organiseren om tot een effectievere communicatie te komen.