MediaMonks laat kijker kiezen
19-11-2008 (10:27) - Bureaus
In het kader van het IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), dat morgen van start gaat, organiseert Nederland 2 voor de tweede maal De Keuze van de Kijker. Deze interactieve verkiezing staat dit jaar in het teken van het beste filmportret. Het Nederlandse publiek kan op de website www.dekeuzevandekijker.nl een stem uitbrengen op één van de twintig beste documentaires van vaderlandse bodem. De online stemmodule biedt bezoekers op innovatieve wijze een overzicht van de genomineerde filmportretten en geeft de juiste informatie om een weloverwogen stem uit te brengen. Zo kunnen er trailers van de documentaires worden bekeken en is er een uitgebreide synopsis aanwezig.
Chantal Ansems, adviseur Marketing en Promotie NPO: ‘Na het succes van vorig jaar waar de kijker zelf een keuze kon maken uit de beste docu sinds 1945, kan de kijker dit jaar de keuze maken uit het beste filmportret. Door op deze manier documentaires thematisch neer te zetten en de kijker te betrekken in het benoemen van de beste documentaire halen we de dikke laag stof van de documentaire af en hopen we een breeder publiek te interesseren voor het genre.’
Wie een stem op een van de portretten uitbrengt, wacht nog een verrassing. Via een additionele stemmodule kan namelijk ook op een nog te ontwikkelen filmportret van een Bekende Nederlander gestemd worden. Het is de bedoeling dat deze documentaire volgend jaar ten tijden van het IDFA wordt getoond. Victor Knaap van MediaMonks: ‘De vormgeving daagt een nieuwe doelgroep uit om documentaires te ontdekken, zonder de 'natuurlijke doelgroep', die minder bekend is met nieuwe webtoepassingen, te kort te doen.’
Uw favoriete Nederlandse filmportret? Breng hier uw stem uit: www.dekeuzevandekijker.nl. Het 21ste International Documentary film Festival Amsterdam vindt plaats van 20 t/m 30 november 2008.