Muzikale reclamehistorie in boekvorm

21-08-2009 (09:05) - Bureaus

Wie kent ze nog? Die ‘flexiplaatjes’, buigzame, slappe grammofoonplaatjes? Reclamemakers gebruikten ze in de jaren vijftig tot tachtig als spotgoedkoop weggevertje voor veel bekende merken zoals Citroën (‘Het lelijke eendje’), Kodak, Nescafé, Heineken, Calvé, KLM, Albert Heijn, Biotex. Drs. P, Conny Stuart, het Cocktail Trio, Corry Brokken, Frans Halsema, Jules de Corte en zelfs Kees van Kooten en Wim de Bie schuwden een optreden op de reclamesingle niet.

Op initiatief van stichting Het ReclameArsenaal stelden kenners Dolf Hell en Frits Jonker een top-40 samen en schreven het rijk geïllustreerde boek De muzikale verleiding, Nederlandse reclame op 45 toeren, dat op 22 september verschijnt. ‘Het resultaat is een uitzonderlijke, soms hilarische, maar telkens zeer aanstekelijke mix van naoorlogse muziek- en reclamegeschiedenis met alle veertig liedjes op twee cd’s’, zeggen ze zelf.

 

De Muzikale verleiding kost €39,90 en wordt uitgeven door Nijgh en Van Ditmar (ISBN 978 90 388 9286 3).


Reclamewereld.blog

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch