Nederland leest Oeroeg

20-10-2009 (09:31) - Bureaus

'Oeroeg', het romandebuut van Hella S. Haasse staat dit jaar centraal tijdens de actie 'Nederland Leest' van het CPNB. Het boek staat ook -letterlijk- centraal in de campagne: de complete tekst verschijnt als abri in bushokjes en op stations. Daarnaast lezen 80 bekende en onbekende Nederlanders het boek pagina voor pagina voor in een ruim 2,5 uur durende voorlees-estafette. Deze estafette wordt integraal uitgezonden op 23 oktober op Nederland 2, aansluitend aan de speelfilm 'Oeroeg' uit 1993. KesselsKramer bedacht abri, estafette en ontwikkelde daarnaast de internetsite NederlandLeestOeroeg.nl, p.r. en p.o.s.-materiaal voor boekhandels en bibliotheken.

De boek-abri maakt Oeroeg voor veel mensen toegankelijk. Hella Haasse zelf is erg enthousiast over deze bijzondere uitgave van haar beroemde boek. Nooit eerder verscheen een compleet boek op poster of abri. Naast deze posters verschijnt Oeroeg ook als luxe-editie in de boekhandels en als geschenk voor iedereen die lid is van een openbare bibliotheek. Sinds kort is Oeroeg ook in het Indonesisch verkrijgbaar. Willem Nijholt, die ook meewerkt aan de voorlees-estafette, sluit 'Nederland Leest' 20 november af met een Oeroeg-voordracht in Carré, Amsterdam.

De Oeroeg Voorlees-estafette wordt ook uitgebracht op dvd en is daarnaast te bekijken op de internetsite NederlandLeestOeroeg.nl. De opening van de voorlees-estafette wordt verricht door Philip Freriks, ambassadeur van Nederland Leest. Na hem volgen 79 min of meer bekende voorlezers waaronder Wim T Schippers, Ahmed Aboutaleb, Adriaan van Dis, Hanneke Groenteman, Eva Jinek, Roue Verveer, Matthijs van Nieuwkerk, Remco Campert, Dio, Bart Chabot, Hadewych Minis, Marianne Thieme, Naima el Bezaz, Jan Jaap van der Wal, Viggo Waas, Tycho Gernandt en vele, vele anderen. Alle voorlezers werkten belangeloos mee om Nederland aan het lezen te krijgen.

'Nederland leest' draait om het collectief en gelijktijdig lezen van hetzelfde boek. Dit moet een boek zijn dat veel mensen een mooie levenservaring biedt en toegankelijk is voor een breed publiek. Het boek moet ook maatschappelijk relevant zijn. Het tegelijkertijd lezen heeft namelijk als doel de sociale cohesie in het land vergroten en mensen met elkaar in contact te brengen door ze te laten praten over een boek. Dat hogere doel is ook het doel van de campagne. Daarom zet KesselsKramer voor deze campagne alles, maar dan ook echt alles, in om het samen lezen te stimuleren en faciliteren. Het boek komt op vele manieren naar de mensen toe.

Nederland Leest: 23 oktober t/m 20 november 2009 in bibliotheek en boekhandel.

Organisatie:
Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB)
Verantwoordelijk bij CPNB: Gijs Schunselaar, Mascha Ravelli en Marieke Winkler
Campagne: KesselsKramer
Concept en creatie: Christian Borstlap en Pim Gerrits
Regie voorlees-estafette: Lineke van den Boezem
Productie: Nicole Nijssen
 


Reacties

ik wil zo graag een poster van Oeroeg voor mijn school
odette westmijze @ 23-10-2009 15:42 uur
Ik zou ook wel graag zo'n poster willen kopen, maar ik zie nergens waar die te koop is.
Frans Faase @ 24-10-2009 00:15 uur
Ik wil graag het boek in indonesich kunnen krijgen en in indonesie promoten
leni marleni @ 24-10-2009 06:15 uur
veel van onze zusters zijn afkomstig uit Indonesië. Graag wil ik voor hen een poster van Oeroeg zien te krijgen. Kunt u mij vertellen hoe ik hier aan kan komen? Waar zijn ze eventueel te koop?
Vriendelijke groet, namens zr. Blanda
Karin van Sloun
zr. Blanda Lases @ 03-11-2009 10:55 uur
Ook ik zou het geweldig vinden als ik een poster kon bemachtigen. Waar en bij wie kan ik terecht?
maarten van der vegte @ 21-11-2009 08:42 uur
Is het op één of andere manier mogelijk de poster van Nederland Leest Oeroeg te krijgen of aan te schaffen.
S. Mol
S. Mol @ 23-11-2009 08:41 uur

Media

Marketing

Economisch