Nederland wint bij Red Dot Awards

13-08-2009 (09:22) - Bureaus

Nederlands is dit jaar goed vertegenwoordigd bij de Red Dot Awards. Liefst 19 bureaus gingen met één of meerdere van de prestigieuze prijzen voor communicatie-design naar huis. In totaal kreeg Nederland 25 awards toebedeeld (de Red Dot voor het opgefriste brochuredesign van Hering Berlin door de Duitse afdeling van Edenspiekermann niet meegerekend, dan).

Zo is een Red Dot Award: communication design 2009 toegekend aan Solar Initiative.De benoeming geschiedde vanwege het werk dat het bureau voor festival FreeDesigndom maakte, inclusief huisstijl, website, stadsgids en logo.

‘We creëerden een grafische taal die uit een serie stickers in de vorm van zwarte stippen bestaat’, zegt Miguel Gori, creatief directeur bij Solar Initiative. ‘Het paraplumerk kreeg één overkoepelend logo dat op een heldere, herkenbare manier als extra laag over de bestaande evenementen wordt geplaatst.’

Het Nederlandse Total Identity sleepte twee Red Dot Awards in de wacht. De eerste bekroning is voor het b2b-platform voor dementieprofessionals dat voor Ideon werd ontwikkeld.

Dochteronderneming Total Active Media won met de campagne Hierisministerverhagen.nl, een mash-up van verschillende online platforms die het beleid en de activiteiten van het ministerie van Buitenlandse Zaken onder de aandacht bracht.



Multi-disciplinair bureau DAY, dat onlangs een vestiging in Dubai opende, werd liefst drie awards toegekend. Het gaatom 'The Bugaboo Half-pipe project' (categorie Information design/public space), de merkcreatie voor Rotterdam Climate Initiative (Corporate design) en 'Clover New York', het nieuwe kledingmerk waarvoor DAY een visuele huisstijl ontwikkelde.








Het Nederlands-Duitse bedrijf Edenspiekermann won twee prijzen voor 'outstanding design' voor de Stadsschouwburg Utrecht en Hering Berlin. Voor beide bedrijven ontwikkelde het bureau een nieuwe huisstijl: de eerste heeft een karakteristiek letteralfabet en logo gebaseerd op de woorden 'zindering' en 'reflectie'.

Voor porseleinmerk Hering Berlin werd een imagobrochure en productcatalogus ontwikkeld, waarin overzichtelijkheid en vormgeving naar een nieuw niveau zijn gebracht. Dit project werd eerder al bekroond met een Zilveren European Design Award en een iF Communication design.


 
De internationale jury beoordeelde in totaal 6.112 inzendingen uit zo'n 40 landen. De jaarlijkse Red Dot-competitie is daarmee één van de grootste en belangrijkste designprijzen ter wereld. Er werden 471 inzendingen beloond. De uitreiking vindt plaats op 9 december in het Red Dot Design Museum in het Duitse Essen.

Alle Nederlandse winnaars op een rijtje:
Solar Initiative - FreeDesignDom - corporate identity & communication
Total Identity bv - Ideon - corporate identity (posters)
CLEVER*FRANKE - ICDS 2009 (Universiteit Leiden) - corporate campaign
Koeweiden Postma - OKRA Landschapsarchitecten - visual identity
DAY Creative Business Partners - Rotterdam Climate Initiative - brand development
DAY Creative Business Partners - Clover New York - visuele huisstijl
I DON/T BUY IT - Building Breda - brochure
Edenspiekermann - Stadsschouwburg Utrecht - corporate identity
Millford Brand-id - Limelight - corporate identity
Beautifulminds - C4ID Architectural Designers - corporate identity
DPid Ontwerp - Oostvaarderskliniek - corporate identity
Zuiderlicht - Open Universiteit - branding (logo)
52 graden noorderbreedte - Viehan Jaarverslag 2008 'Cradle-to-cradle' - jaarverslag
Mattmo concept/design - Essent - jaarverslag
Fabrique - TNT - jaarverslag
Millford Brand-id - Verstegen herb & spice shakers - packaging design
Thijs Verbeek Graphic Design - 'Recommend Mr. Verbeek to your acquaintences' - zelfpromotie-boekje
Samenwerkende Ontwerpers - Behind the Seen van Grafisch Papier - brochure
VanBerlo - VanBerlo Trend Reports - product design
Ontwerphaven Suzanne Hertogs - Ando bv - agenda
Fabrique - Design & Emotion Society - boek
DAY Creative Business Partners - The Bugaboo Half-pipe project - environmental project
2D3D - Emotion Taschenkalender - kalender
Thijs Verbeek Graphic Design - 24th Amsterdam Fantastic Film Festival - poster
Total Active Media - Hier is Minister Verhagen (Ministerie Buitenlandse Zaken) - website



Reacties

Onze red Dot award voor de huisstijl van het Theater aan het Vrijthof in Maastricht ontbreekt aan jullie lijstje. Ook Zuiderlicht mocht zich gelukkig prijzen met maar liefst twee Red Dots!
peggy van sebillen @ 29-08-2009 10:10 uur

Media

Marketing

Economisch