Nederland wint bij Red Dot Awards
13-08-2009 (09:22) - Bureaus
Nederlands is dit jaar goed vertegenwoordigd bij de Red Dot Awards. Liefst 19 bureaus gingen met één of meerdere van de prestigieuze prijzen voor communicatie-design naar huis. In totaal kreeg Nederland 25 awards toebedeeld (de Red Dot voor het opgefriste brochuredesign van Hering Berlin door de Duitse afdeling van Edenspiekermann niet meegerekend, dan).
Zo is een Red Dot Award: communication design 2009 toegekend aan Solar Initiative.De benoeming geschiedde vanwege het werk dat het bureau voor festival FreeDesigndom maakte, inclusief huisstijl, website, stadsgids en logo.
‘We creëerden een grafische taal die uit een serie stickers in de vorm van zwarte stippen bestaat’, zegt Miguel Gori, creatief directeur bij Solar Initiative. ‘Het paraplumerk kreeg één overkoepelend logo dat op een heldere, herkenbare manier als extra laag over de bestaande evenementen wordt geplaatst.’
Het Nederlandse Total Identity sleepte twee Red Dot Awards in de wacht. De eerste bekroning is voor het b2b-platform voor dementieprofessionals dat voor Ideon werd ontwikkeld.
Dochteronderneming Total Active Media won met de campagne Hierisministerverhagen.nl, een mash-up van verschillende online platforms die het beleid en de activiteiten van het ministerie van Buitenlandse Zaken onder de aandacht bracht.
Multi-disciplinair bureau DAY, dat onlangs een vestiging in Dubai opende, werd liefst drie awards toegekend. Het gaatom 'The Bugaboo Half-pipe project' (categorie Information design/public space), de merkcreatie voor Rotterdam Climate Initiative (Corporate design) en 'Clover New York', het nieuwe kledingmerk waarvoor DAY een visuele huisstijl ontwikkelde.
Voor porseleinmerk Hering Berlin werd een imagobrochure en productcatalogus ontwikkeld, waarin overzichtelijkheid en vormgeving naar een nieuw niveau zijn gebracht. Dit project werd eerder al bekroond met een Zilveren European Design Award en een iF Communication design.


Alle Nederlandse winnaars op een rijtje:
Solar Initiative - FreeDesignDom - corporate identity & communication
Total Identity bv - Ideon - corporate identity (posters)
CLEVER*FRANKE - ICDS 2009 (Universiteit Leiden) - corporate campaign
Koeweiden Postma - OKRA Landschapsarchitecten - visual identity
DAY Creative Business Partners - Rotterdam Climate Initiative - brand development
DAY Creative Business Partners - Clover New York - visuele huisstijl
I DON/T BUY IT - Building Breda - brochure
Edenspiekermann - Stadsschouwburg Utrecht - corporate identity
Millford Brand-id - Limelight - corporate identity
Beautifulminds - C4ID Architectural Designers - corporate identity
DPid Ontwerp - Oostvaarderskliniek - corporate identity
Zuiderlicht - Open Universiteit - branding (logo)
52 graden noorderbreedte - Viehan Jaarverslag 2008 'Cradle-to-cradle' - jaarverslag
Mattmo concept/design - Essent - jaarverslag
Fabrique - TNT - jaarverslag
Millford Brand-id - Verstegen herb & spice shakers - packaging design
Thijs Verbeek Graphic Design - 'Recommend Mr. Verbeek to your acquaintences' - zelfpromotie-boekje
Samenwerkende Ontwerpers - Behind the Seen van Grafisch Papier - brochure
VanBerlo - VanBerlo Trend Reports - product design
Ontwerphaven Suzanne Hertogs - Ando bv - agenda
Fabrique - Design & Emotion Society - boek
DAY Creative Business Partners - The Bugaboo Half-pipe project - environmental project
2D3D - Emotion Taschenkalender - kalender
Thijs Verbeek Graphic Design - 24th Amsterdam Fantastic Film Festival - poster
Total Active Media - Hier is Minister Verhagen (Ministerie Buitenlandse Zaken) - website