Nepadvertentie levert geld op

08-08-2008 (10:28) - Bureaus

Woensdag 6 augustus verscheen een opvallende advertentie in het dagblad AD. Het betrof een ‘belangrijke gezondheidswaarschuwing’ over volkoren en boerenwit brood met mogelijke polycythenen en trioxines. De tekst was lastig te lezen doordat een soort ‘stripfiguurtje’ over delen van de tekst stond. Het bleek om een ‘fake’ gezondheidswaarschuwing te gaan die de aandacht moet vestigen op de doelstelling van Child Surgery Vietnam, namelijk het helpen van gehandicapte Vietnamese kinderen.

De Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) was aanvankelijk niet blij met de uiting, maar besloot uiteindelijk tot een opvallend sympathieke oplossing. De Vereniging plaatste vandaag in dezelfde krant een advertentie om haar klanten gerust te stellen en maakte tegelijkertijd bekend dat zij 5.000 euro overmaakt naar Child Surgery Vietnam omdat ze de doelstelling steunen.

De advertentie maakt deel uit van een communicatiecampagne waarin het karakter ‘Handicapje’ de hoofdrol speelt. Handicapje zit potentiële donateurs op verschillende manieren in de weg, zodat zij heel even voelen hoe het is om gehinderd te worden. Dit alles onder het motto ‘Lastig hè? (‘Dit is Handicap! Voor jou nu even vervelend, maar veel Vietnamese kinderen worden hun leven lang gehinderd door een handicap’).
 
Meer informatie over de campagne? Zie www.eenhandicapminder.nl.

Media

Marketing

Economisch