Ophef rondom Toyota-campagne

05-01-2009 (10:06) - Bureaus

Toyota start in 2009 een groots modellenoffensief. Daarin zullen onder meer de Toyota iQ en de Toyota Avensis een rol spelen. In totaal introduceert Toyota twaalf nieuwe en vernieuwde auto’s, waarvan zes totaal nieuwe modellen. De populaire Britse autojournaliste Vicki Butler-Henderson speelt exclusief voor de Nederlandse markt de hoofdrol in de nieuwe advertentiecampagne van Toyota. Vicki voelt de nieuwe Toyota’s op haar geheel eigen wijze aan de tand. Als eerste gaat zij rijden met de volledig nieuwe Toyota Avensis. De Vicki-Toyota-campagne wordt gecombineerd met internet (www.toyota.nl) en is gestart op 1 januari. 

Met de introductie van zes compleet nieuwe modellen en zes vernieuwde modellen op de Nederlandse markt belooft 2009 een druk jaar te worden voor Toyota. Om te voorkomen dat consumenten ‘overspoeld’ raken met productnieuws, kiest Toyota voor een serie tv-commercials. Leading in de commercials is Butler-Henderson, voormalig presentatrice van Top Gear. Tegenwoordig presenteert de autojournaliste het autoprogramma Fifth Gear elke zaterdagavond op Discovery Channel. In alle commercials zal Vicki de nieuwe Toyota’s gaan testen. De tv-commercials eindigen met een echte cliffhanger, waarvan het vervolg vanaf 1 januari op internet te zien is.

Butler-Henderson zal behalve in de tv-commercials voor Toyota ook op internet te zien zijn. Ze krijgt een speciale Vicki-site, die te benaderen is via www.toyota.nl. Op deze website kunnen bezoekers het vervolg van de tests in de tv-commercials zien, evenals Vicki’s testrapporten van diverse Toyota-modellen. Toyota speelt met de ondersteuning via internet in op de manier waarop consumenten tegenwoordig hun keuze voor een auto maken; internet speelt daarin immers een belangrijkere rol. 

Collega’s van de journaliste zijn niet altijd even positief over de stunt. De Britse zou haar ziel verkocht hebben en niet meer serieus te nemen zijn vanwege haar werk voor de Japanse autofabrikant.

Media

Marketing

Economisch