Pimp je avatar: neem een overlay
03-08-2009 (11:38) - Bureaus
Avartize.com springt in op de behoefte om avatars in social mediasites te personaliseren. Met een simpele druk op de knop heeft de twitteraar zijn eigen avatar versierd met bijvoorbeeld het logo van Lowlands. Waar je in het echte leven je persoonlijkheid tot uitdrukking kan laten komen door kleding en accessoires, kan dit met je online avatar middels onder meer overlays.
Jelmer de Jong van Avartize: ‘Twee weken geleden hadden we de stille launch. Dat was niet zo stil als verwacht. We hebben nu 150 verschillende overlays, waarbij sommige campaigners er meerdere hebben aangemaakt.'
Avartize.com heeft twee doelgroepen: de campaigner die zijn bedrijf, event of cause promoot met een overlay en de adopter die zijn profielafbeelding 'avartized'. De campaigner heeft inzicht in de statistieken, hoe vaak welke overlay gebruikt is, vandaag, gisteren of bijvoorbeeld afgelopen week.
De overlay van bijvoorbeeld de Homo100 is donderdagavond in de Coen en Sander-radioshow besproken. Diezelfde avond hebben nog 300 mensen die overlay toegepast. De campaigner registreer een account op Avartize.com en kiest een directe URL waar de gebruiker de overlay kan instellen. Daarna kan de gebruiker een Twitter-bericht sturen om te tweeten dat hun avatar is aangepast.
In de toekomst wordt de dienst uitgebreid naar Facebook en MySpace. ‘We willen eerst kijken hoe het bij Twitter loopt.’ Op dit moment is het plaatsen van een overlay, of het gebruik gratis. ‘We willen wel geld gaan verdienen. Het blijft gratis, maar er komt een betaalde versie. In die laatste variant krijgen de campaigners extra features. Zeg meer statistieken of extra aandacht op de homepage.'
'Het kan ook andersom, dat de gebruiker betaald voor een overlay van een goed doel, bijvoorbeeld het WWF.’ Het plaatsen van banners op de site heeft geen voorkeur.