Pink and Poodle verleidt barman
09-12-2008 (10:03) - Bureaus
De opkomst van vrouwen als een koopkrachtige klasse die steeds onafhankelijker en invloedrijker is, vereist een nieuw, vrouwelijk marketingparadigma. Daarom heeft het in Amsterdam gevestigde reclamebureau Pink and Poodle voor Heineken's nieuwe drankje Jillz een campagne bedacht met een groep verleidelijke barmannen in de hoofdrol. Deze week gaat de tweede fase van de online campagne live op Jillz.nl.De campagne schildert mannen echter niet af op dezelfde sexistische manier waarop vrouwen in veel reclames worden neergezet. De vrouwelijke psyche vereist een genuanceerdere aanpak. Waar het mannelijke marketing model kan worden vergeleken met pornografie - ultra-expliciet, direct en eendimensionaal - is het vrouwelijke model meer als erotiek: impliciet, ambivalent en ruimte latend voor de fantasie.
Verleiding van vrouwen door mannen is de kern van het campagneconcept dat Pink and Poodle ontwikkelde voor Jillz. Onderzoek wijst uit dat vrouwen het fijn vinden om complimentjes te krijgen, vooral als deze komen van aantrekkelijke mannen. In plaats van vrouwen in hokjes te duwen, biedt de campagne hen een vermakelijke keuze tussen vier aantrekkelijke, mannelijke archetypen: de Jager, de Gevaarlijke man, de Casanova en de Grappenmaker. Hierdoor spreekt de campagne vrouwen aan op een meer fundamenteel niveau van hun vrouw-zijn dan de gebruikelijke reclame-stereotypen: de vrouw als moeder, als huisvrouw, stoeipoes, beauty queen en ambitieuze business bitch.