RCC: Blote SP-oma mag

26-02-2008 (10:35) - Bureaus

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft naar aanleiding van klachten tegen een door reclamebureau Thonik gemaakte commercial van de SP geoordeeld dat de grens van het toelaatbare niet is overschreden -  mede gelet op de hem toekomende vrijheid van meningsuiting. Wel is de RCC van mening dat met name de  grens van de goede smaak en het fatsoen is opgezocht. In een televisiereclame van de SP kleedt een oude dame, leunend op een looprekje, zich geheel uit, waarbij ze de volgende tekst uitspreekt: ‘Al jaren word ik bij het wassen geholpen door Connie. Connie is te duur, zeggen ze. Dus nu komt er een vreemde en daarna, ja, krijg ik weer een andere vreemde. Ik kan me net zo goed voor heel Nederland uitkleden.’ Tot slot verschijnt in beeld de tekst: ‘Voor een menselijke thuiszorg sp.nl’.

De Reclame Code Commissie sprak het volgende oordeel uit: De SP geeft in deze televisiereclame haar mening over een in haar ogen ongewenste ontwikkeling in de thuiszorg, namelijk dat ten gevolge van bezuinigingen de thuiszorg steeds meer door wisselende zorgverleners wordt verleend.

RCC

Media

Marketing

Economisch