RCC: ‘Selmores Auping-spot is humor’

09-06-2009 (09:30) - Bureaus

Auping mag zijn reclame voor ventilerende kussens en dekbedden gewoon blijven uitzenden. De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelde dat de televisiecommercial van Auping (gemaakt door Selmore en FatFed), waarin een jong meisje haar veel oudere echtgenoot vergeefs tracht te smoren met een ventilerend kussen, duidelijk humoristisch bedoeld is. De ludieke toon blijkt volgens de RCC uit het onverstoorbare gesnurk van de echtgenoot. 

Ondanks de goede intenties van Auping had de RCC toch een aantal klachten ontvangen. Een van de klagers beweerde bijvoorbeeld dat de reclame haar kinderen had geschokt. De RCC weerlegde deze klacht met het argument dat ‘mensen, inclusief minderjarigen en jonge kinderen, gewend zijn geraakt aan beelden die als gewelddadig of schokkend kunnen worden ervaren. Minderjarigen weten dat wat zij op televisie zien fictie is en in werkelijkheid niet moet worden nagevolgd.’ Auping kwam al aan de klachten tegemoet door de reclame alleen nog na 20.00 uur uit te zenden.

 


Reacties

Als dit spotje humor is, waarom moet ik er dan niet om lachen?
niles @ 09-06-2009 09:43 uur
omdat humor subjectief is en je hersenen iets als humor zien als het als onlogisch wordt ervaren. Dat is uiteraard vercshillend bij iedereen en afhankelijk van je ervaringen.
Blijkbaar vinden jouw hersenen deze actie erg logisch, en dus niet grappig!
(en ja dit is ook humor)
pascalle @ 09-06-2009 10:53 uur
Neu, dat is het niet. Ik vind de onlogische actie namelijk wel grappig bedacht, maar het filmpje niet.
niles @ 09-06-2009 11:12 uur
Reclame-achtig-leukig. Een beetje,
Jim @ 10-06-2009 10:07 uur

Media

Marketing

Economisch