Saatchi wil wereld veranderen

25-01-2008 (11:00) - Bureaus

De wereld op een positieve manier veranderen dankzij een lumineus idee van creatieven uit de hele wereld. Dat is waar reclamebureau Saatchi & Saatchi voor de vijfde maal naar op zoek is. De competitie is door het bureau ingesteld om de spotlights te richten op hersenspinsels die de potentie hebben om mensen (individuen, groepen of personen met bepaalde behoeften) mondiaal uit de brand te helpen.

Niet alleen geeft Saatchi de uitvinders de kans om hun uitvinding en/of idee een podium te geven, bij winst zal het beste idee 100.000 dollar verdienen. De helft van het bedrag is cash, de andere helft zal bestaan uit marketingplannen van het bureau zelf. Tien ideeën hebben de shortlist gehaald en een jury om van te watertanden beslist wie op 21 februari de Award for World Changing Ideas krijgt.
Uit welke grootheden bestaat de jury dan wel? Nou, Saatchi heeft onder andere zanger Peter Gabriel, designguru Philippe Starck, prins Hassan van Jordanië, Godfather of Punk Malcolm McLaren, de Amerikaanse wetenschapper Carolyn Porco en de Maltezer psycholoog Edward de Bono weten te strikken. Zij beslissen wie hét plan bedenkt om de wereld weer een stukje gelukkiger en leefbaarder te maken.

Grote vragen, grote antwoorden
Deze week maakte Saatchi & Saatchi de shortlist bekend. Helaas prijken er geen Nederlanders tussen de tien kanshebbers. De wereldveranderende ideeën komen deze editie uit de Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Groot-Brittannië, Nieuw-Zeeland en Zwitserland. Sprekende boeken (www.sadag.co.za), laptops voor ieder kind (www.laptop.org), blinden weer ziende maken (http://pz.med.harvard.edu/restoring-sight-to-the-blind) en een inklapbare rolstoel (www.duncfitz.co.uk) behoren tot de genomineerden.
Bob Isherwood, creative director van Saatchi: ‘De genialiteit, briljantie en de inspanning van de finalisten is prachtig om te zien. We hebben hier grote antwoorden op grote vragen, en de potentie die er ligt om de wereld voor zoveel mensen te veranderen is overduidelijk. Deze ideeën zijn gewoonweg zeer inspirerend.’

Alle uitvindingen zijn te aanschouwen via de site www.saatchi.com/worldchanging

Media

Marketing

Economisch