Slipjesguerrilla CBS Outdoor succes
23-10-2008 (10:04) - Bureaus
Vanaf 14 oktober was er voor het tweede seizoen van de hitserie ‘Californication’ een grootscheepse campagne op touw gezet. Comedy Central bedacht in samenwerking met reclamebureau Modernista! rondom het thema lingerie een slipjesguerilla, plaatste opvallende abri’s, zette 2 prijsvragen op poten en ontwierp David Duchovny kussenslopen. Het leek even alsof David Duchovny zelf in Nederland was. De CBS Outdoor abri’s in het straatbeeld van Amersfoort, Den Bosch, Rotterdam en Hilversum en op de stations van Amsterdam, Utrecht en Den Haag trekken nog steeds veel bekijks. Niet zo verwonderlijk aangezien het gezicht van David Duchovny totaal overwoekerd is door tientallen echte slipjes. Er werd een prijsvraag aan de actie verbonden, waarmee de winnaar de gehele inhoud van de abri kon winnen. In meerdere dagbladen en ook op internetsites is er veel aandacht aan de abri’s besteed. Vervolgens kwam de beddenwinkel Bed Habits in Amsterdam vol te liggen met David Duchovny-kussenslopen. Argeloze voorbijgangers maar ook hardcore fans konden zo toch in de buurt komen, zelfs even in bed liggen, bij de man die de gemoederen in Amerika en Europa door zijn vermeende seksverslaving al een tijdje bezig houdt.
Op vrijdag 17 oktober werden discogangers in Amsterdam verrast door lingeriestukjes die ‘argeloos’ gedropt waren in verschillende clubs en bars in de hoofdstad. Degene die zo’n overwinningstrofee vond van hoofdpersoon Hank Moody (gespeeld door Duchovny), met een echt Californication-label aan de binnenkant, kon daar een foto van maken en het uploaden op de site van Comedy Central. Dit wordt nog steeds beloond met een mooi prijzenpakket: de DVD-box van seizoen 1 en een David Duchovny-kussensloop…. De Californication-actie richt zich voornamelijk op een publiek dat zich aangesproken voelt door het directe, onomwonden, maar ook literaire karakter van de serie. Een publiek van twintigers en dertigers dat niet bang is voor confrontatie, niet bang is voor ‘in your face’ reclame en televisie.