Spotzer verzamelt reclame-leftovers
29-06-2007 (11:34) - Bureaus
Een spotgoedkope commercial van Spotzer (750 euro) werd op de grote schermen in Cannes getoond tussen de de bigbudget campagnes. De twee mannen achter Spotzer, Thed Lenssen en Andy Klein, wreven zich in hun handen en genoten. Zij duiken in een gat dat de grote buro’s laten liggen. Door goedkoop te produceren, archief materiaal van de BBC creatief te gebruiken en door restjes van bureaus (de ideeën die het niet haalden) te recyclen, kan Spotzer goedkoop produceren. Doo inventieve inzet van mediatijd en de goekope productie kan Spozter zeer goedkoop en gericht bereik creëren voor het midden- en kleinbedrijf. In een jaar sinds de oprichting heeft Spotzer al een enorm archief van spots opgebouwd op hun site.Andy Klein: ‘Er gaat gigantisch veel geld om in de reclamewereld. Dat valt bijna niet te bevatten. Thed en ik zijn misschien wel de enige twee mensen op dit festival die niet gefocust zijn op de tien procent aan grootste adverteerders ter wereld. De hele industrie draait om gigantische budgets, grote klanten. Tijdens dat proces is er ontzettend veel afval dat nooit gebruikt wordt. Het doel van de adverteerder is één prachtige commercial. Creatieven ontwikkelen tientallen prima ideeën die nooit gebruikt worden. Dat is zonde. Spotzer is de stofzuiger die de verloren ideeën opzuigt. Daar valt geld mee te verdienen. Geld dankzij het afval van grote bureaus en adverteerders.’
Het dubbelinterview met Thed Lenssen en Andy Klein, gehouden in een uiterst luxe ruimte in Cannes, is te lezen in nummer 27 van Reclameweek