‘Storytelling leidt tot gedragsverandering’
08-11-2011 (08:40) - Bureaus
Storytelling kan leiden tot een verdubbeling van de koopintentie. Dat blijkt uit kwalitatief marktonderzoek van het in New York gevestigde onderzoeksbureau 3DAccountability en CoolBrands.
Daarmee werd duidelijk dat consumenten niet je product, dienst of idee kopen, maar primair geļnteresseerd zijn in het verhaal dat eraan vastzit. In een ‘laboratoriumsetting’ werden onder meer de merken OMO, DSM en KLM onderzocht ten opzichte van hun concurrenten door deze merken te presenteren door storytelling. In alle gevallen was een positief effect waar te nemen.
Maarten Schäfer van CoolBrands over de resultaten: ‘We wisten al dat informatie door de linker hersenhelft, de rationele kant, wordt verwerkt. Dit onderzoek heeft duidelijk gemaakt dat informatie die is verpakt tot verhalende content, de emotie triggert en dus wordt verwerkt door de rechter hersenhelft. Duidelijk is vervolgens geworden dat emoties kunnen leiden tot gedragsverandering terwijl de ratio doorgaans alleen tot attitudeverandering leidt.’
Anouk Papers van CoolBrands voegt daaraan toe: ‘Storytelling beļnvloedt niet alleen de merkperceptie van de persoon die het verhaal uit de eerste hand hoort of leest. Verhalen reizen vervolgens ook verder. Dus de invloed van het vertellen van een goed verhaal gaat veel verder dan de merkperceptie van het individu aan wie het verhaal verteld wordt. Dat biedt enorme kansen voor merken in een tijd waarin klassieke communicatie, zoals reclame, steeds minder goed werkt.’
‘Door mensen een boodschap in verhalende vorm te geven, maak je het makkelijker voor ze om de boodschap weer over te brengen naar ‘peers’ (gelijken)’, aldus Stephanie Lopez van 3DAccountability. ‘Koopgedrag wordt zwaar beļnvloed door peer-to-peer communicatie, 70% van alle aankoopbeslissingen wordt gebaseerd op peer-to-peer invloed. Dit onderzoek laat zien dat het loont om te investeren in storytelling, omdat dit de driver is voor word of mouth.’