The Gardeners maakt viral voor ‘De Slavernij’
16-09-2011 (08:55) - Bureaus
De afgelopen dagen was er online veel opschudding over een gametrailer voor een vermeend slavernijspel getiteld ‘Slavery – The Game’. Woensdag 7 september werd in De Wereld Draait Door onthuld dat het hier niet om een echt spel ging, maar om een virale campagne.
Online activatie- en PR-bureau The Gardeners bedacht de viral in opdracht van de NTR. Het doel van de fictieve trailer was om aandacht te genereren voor de nieuwe vijfdelige geschiedenisserie ‘De Slavernij’, die vanaf zondag 18 september wekelijks om 20.10 uur wordt uitgezonden op Nederland 2.
Slavernij tot gespreksonderwerp maken
De keuze voor een fictieve gametrailer kwam voort uit de expliciete vraag van de NTR om een jonger publiek te interesseren voor deze nieuwe serie. De uitdaging hierbij was dat slavernij, de geschiedenis ervan en moderne slavernij, voor de meeste Nederlanders geen onderwerp is dat erg leeft.
Onderdeel van de strategie was dan ook om, door het gericht seeden van de spraakmakende trailer, een brede internationale discussie op gang te brengen over slavernij. De viral slaagde goed in die opzet: tal van grote Amerikaanse, Franse, Engelse en zelfs Japanse blogs, fora en grote nieuwssites pikten de trailer op.
Al deze buitenlandse media-aandacht voor de viral, zorgde er voor dat de Nederlandse media het verhaal ook snel oppikten. Grote blogs als Flabber.nl, Vkmag.nl en Fok.nl schreven over ‘Slavery - The Game’. Maar ook serieuze nieuwsmedia zoals Editie NL, 925.nl en Spits merkten de viral op.
