Thonik en SP winnen Gouden Loeki

19-12-2008 (10:18) - Bureaus

Het Nederlandse publiek heeft gisteravond tijdens de live-show van de Ster Gouden Loeki de commercial ‘Thuiszorg’ van de Socialistische Partij (SP) gekozen tot de beste televisiecommercial van 2008. De finale van de Ster Gouden Loeki 2008 kende een bijzondere ontknoping. Ook werd een eervolle vermelding voor Albert Heijn uitgereikt.  De bekendmaking van de top 5 was dit jaar de aftrap van een uur live-televisie. Het Nederlandse publiek heeft in de aanloop naar de live-show laten zien dat ook niet-humoristische commercials hoge ogen gooien. De commercial ‘De wonderen zijn de wereld nog niet uit’ van het Wereld Natuur Fonds én de winnende commercial van de SP getuigen daarvan. ‘Thuiszorg’ werd in opdracht van de SP gemaakt door Studio Thonik en stelt de actuele problematiek van de Thuiszorg aan de kaak. Bijzonder is dat de commercial slechts een aantal keren op televisie te zien was en tot veel maatschappelijke discussie leidde.

Vlak voor de uitreiking van de Ster Gouden Loeki aan de SP, maakte algemeen directeur Arian Buurman van Ster bekend een eervolle vermelding voor Albert Heijn uit te reiken. Deze vermelding dankt AH aan 5 jaar lang Harry de supermarktmanager; in totaal goed voor 19 Gouden Loeki-nominaties in 5 jaar tijd. Arian Buurman benadrukte in haar felicitatie de zeer bijzondere prestatie van dit reclamefenomeen.
 
De top 5 van de Ster Gouden Loeki 2008
Vijf finalisten streden in de live-show om de gunst van de kijker. Het Nederlandse publiek bepaalde de volgende einduitslag:
 
SP - Thuiszorg
WNF - De wonderen zijn de wereld nog niet uit
KPN - Dongel
Ohra - Baby Bassie
Centraal Beheer Achmea - Ufo
 
De felbegeerde reclamepublieksprijs werd voor de 14e keer uitgereikt. De cast, bestaande uit Nelly Frijda, Cees Geel, Anneke Blok en Medi Broekman, zorgde als Familie de Vries voor een bijzondere avond. Presentatrice Caroline Tensen strandde op weg naar de uitreiking met haar auto en kwam zodoende op de bank van de Familie de Vries terecht. Dries Roelvink zorgde ervoor dat Caroline uiteindelijk toch nog in The Factory in Amsterdam aankwam.

Fotografie: Robert Aarts

Media

Marketing

Economisch