VEA: ‘Tweede Kamer doet aan schijnbeleid’
04-06-2007 (10:00) - Bureaus
Rokers, drinkers, te dikke kinderen of mensen die diep in de schulden zitten. Voor elk probleem weet de politiek de oplossing: verbiedt de reclames voor al die verderfelijke producten. De reclamebranche zit danig in de rats en probeert in Den Haag het tij te keren. ‘Ons wordt de mogelijkheid door de neus geboord om te adverteren op primetime. Dan bereiken we hele doelgroepen niet’, klaagt Frans Blanchard, directeur van de vereniging van communicatieadviesbureaus VEA. Blanchard: ‘Bij elk probleem in de maatschappij klinkt onmiddellijk de roep om advertenties te verbieden of in te perken. Wij vinden dat onzinnig, want het afschaffen van reclame lost niets op. Het is schijnbeleid, stoerdoenerij van kabinet en Tweede Kamer. Het lijkt of ze wat doen, maar feitelijk worden de problemen niet aangepakt. Als jongeren te veel drinken, komt dat dan door de spotjes voor bier en breezers? Of ligt het aan de ouders die het prima vinden dat hun tienjarige zoon thuis een biertje pakt?’.
BN de Stem/VEA