Visuele verhalen centraal bij Graphic Design Festival Breda
01-06-2012 (08:27) - Bureaus
De derde editie van het Graphic Design Festival Breda staat geheel in het teken van ‘visual storytelling’, de wijze waarop ontwerpers de verhalen en vragen van deze tijd vertalen naar visuele vormen. Op verschillende locaties in het centrum van Breda kunnen bezoekers van 19 tot en met 23 september kennis maken met visual stories van een keur aan toonaangevende nationale en internationale ontwerpers.
In een vijfdaags programma domineert de hedendaagse ‘visual story’ de oude binnenstad. Zo zijn er meerdere exposities in de openbare ruimte maar ook in MOTI - Museum of the Image en het Huis voor Beeldcultuur. Buiten een uitgebreid programma aan lezingen en workshops kunnen studenten en professionals op verschillende momenten aanschuiven voor portfolio-besprekingen met de smaakmakers uit het werkveld.
Met ‘visual storytelling’ als centraal thema laat GDFB2012 zien hoe en waarom hedendaagse ontwerpers een boodschap vertalen in beeld. Beeld is tegenwoordig zowel informatiebron als verwarrende beeldenstorm die ons op vele manieren bereikt. Dit maakt onze wereld niet overzichtelijker. Door de enorme hoeveelheid visuele prikkels om ons heen, is slechts het gebruik van beeld niet meer voldoende. Er zijn in deze tijd nieuwe tactieken nodig om ervoor te zorgen dat mensen informatie begrijpen en onthouden. Daarom grijpen ontwerpers terug naar de manier die we sinds de prehistorie gebruiken om kennis over te dragen; de ontwerper als verhalenverteller.