Wie maakt de nieuwe Walking Fridge-spot?
19-05-2009 (09:42) - Bureaus
Heineken Nederland geeft tot eind juni videotalent een kans om een vervolg te maken op de Walking Fridge-commercial waarin een Poolse aannemer in plaats van een inloopkoelkast een
koelkast op pootjes maakt. Dit gebeurt in samenwerking met de viral talent community van Brandfighters, het online platform waarop videotalenten ingeschakeld worden om viral video’s maken. Op basis van een creatieve briefing gaan de videotalenten aan de slag en laten zien hoe de lopende koelkast deze zomer van pas komt. Van de inzendingen wordt door de community zelf, door Brandfighters, door Heineken en door TBWA\NEBOKO de top 10 uitgekozen. Deze tien winnen hiermee een bedrag aan prijzengeld.
‘Door het laten maken van zoveel mogelijk video’s is de kans groter dat er één hele sterke viral tussen zit die ook echt succes kan hebben’, zegt Oskar Bolhuis van Brandfighters. ‘De gedachte achter de opzet van Brandfighters is dat je door het inschakelen van de community inzichten vanuit de doelgroep zelf krijgt. Dat maakt het niet alleen makkelijker om toe te treden tot sociale netwerken, maar je krijgt zo keuze uit een YouTube-pagina vol virals, in plaats van dat je alle kaarten moet zetten op één viral”.
In het huidige medialandschap is het voor merken moeilijk om contact te krijgen met de consument. Het concept van Brandfighters is er op gericht reclame te maken vanuit de consument, wat bijdraagt aan de geloofwaardigheid en relevantie van de reclame. Hierdoor zal de reclame ook eerder binnen sociale netwerken geaccepteerd worden..
‘Deze nieuwe manier van werken sluit goed aan bij de behoefte van Heineken om de consument meer bij het merk te betrekken’, aldus Floris Cobelens, marketing manager Heineken. ‘Uit onderzoek van Brandfighters bleek dat maarliefst 38 procent van de creatieven het liefst een viral maken voor Heineken en het merk daarmee als eerste keus voor deze groep geldt. Dit spreekt natuurlijk erg aan.’