Zin en onzin van wijkbranding
31-07-2009 (09:37) - Bureaus
Bureau Mijnheer is een onderzoek gestart naar de zin en onzin van wijkbranding. ‘Wijkbranding is een trend en wordt tegenwoordig vaak genoemd en ingezet. Gewenste veranderingen blijven echter helaas regelmatig achterwege en wij willen in kaart brengen wat daar de oorzaak van is’, aldus Ingrid Mijnheer, directeur van Bureau Mijnheer. ‘Daarom is dit onderzoek ook opgestart; is branding bij elk herstructureringsproject van betekenis? Of gaat het soms meer om een ‘leuk concept’ dat in de praktijk de plank mis blijkt te slaan? Wat ziet men er uiteindelijk van terug? Dat zijn vragen die we beantwoord willen krijgen.’
Het onderzoek van Bureau Mijnheer zal van betekenis zijn voor de gehele vastgoed(marketing)branche. Doel van het onderzoek is het opzetten van een verbeterde methodiek voor succesvolle wijkbrandingsprocessen, op basis van de verkregen inzichten. ‘De huidige tijden bieden ruimte om dat te kunnen doen, en die grijpen we dan ook met beide handen aan. Een opdrachtgever investeert in een zo effectief mogelijke aanpak. Maar de rol die branding daar daadwerkelijk in speelt is niet eerder onderzocht. Daar is de tijd nu rijp voor’, volgens Ingrid Mijnheer.
Het onderzoek richt zich op reeds afgeronde en lopende herstructureringsprojecten door heel Nederland. Daarvoor interviewt Bureau Mijnheer projectontwikkelaars, woningcorporaties, gemeentes en uiteraard bewoners van vernieuwde wijken of van wijken die nog in ontwikkeling zijn. Zij worden dan ook van harte aangespoord om deel te nemen.