Bureaus starten initiatief voor gendergelijkheid op Cannes Lions Festival
Met het nieuwe rapport Creative Equality in Advertising 2024 willen EACA (European Association of Communications Agencies) DE&I Taskforce, NORD DDB, TBWA en ACT Responsible de genderongelijkheid in prijzen voor de reclameindustrie duidelijk maken.
Slechts 24% van de Golds en Grand Prix op Europese prijzen tussen 2019 en 2024 zijn door vrouwen gewonnen, terwijl vrouwen wereldwijd meer dan 40% van de bestuursfuncties bezetten.
Ongelijkheid in Europa
Het onderzoek richt zich op winnaars uit zestien Europese landen en omvat de prijzenshow die het meest gericht is op creativiteit van ieder land, maar ook prijzen zoals Eurobest en Cannes Lions. Het best presterende land was Griekenland, waar 42% van de Gold en Grand Prix-prijzen naar vrouwelijke creatieven ging, gevolgd door Finland (32%) en Zweden (30%). De slechtst presterende landen in Europa waren Frankrijk en Polen met slechts 12%, terwijl Ierland en België hen op de voet volgden met slechts 14% van hun topprijzen voor creatieve teams die vrouwen omvatten.
Open House for Good
Tijdens Open House for Good tijdens het Cannes Lions Festival van dit jaar zal ACT Responsible een gesprek organiseren met creatieven en marketeers om de bevindingen van het rapport te bespreken. Het gesprek wordt geleid door Seth Matlins, CMO Network Managing Director bij Forbes. Directeur van DDB en Global CCO, Chaka Sobhani, en Kate Cronin, Global CMO van Moderna zullen ook spreken. Er wordt besproken hoe awards de carrières van creatieven bevorderen en waarom representatie in de industrie niet snel genoeg verbetert.
Ali Hanan, CEO en founder van Creative Equals: “When I founded Creative Equals in 2014, only 12% of Creative Directors were women. In fact, at that time, there were more men called Dave than women on the juries of our top awards, so as shocking as these might appear to many, these numbers still represent."
Lees het volledige rapport hier.
Beeld: Ali Hanan