Cannes Report (2): wat hebben we gelachen!
We moeten iets bekennen, ons eigen advies van gister hebben we niet opgevolgd. We zijn wel degelijk naar een aantal grote talks van grote namen geweest. Niet "John Legend EGOT winnaar groot". Maar wél "Head of Marketing at Hellmann's North America" groot. Wat voor ons als mayo liefhebbers toch ongeveer hetzelfde level qua faam is. Maar goed, tijdens die talk hebben we veel geleerd over het gebruik van humor. Die kennis delen we uiteraard graag met jullie.
Dag twee stond in het teken van humor. Alweer? Ja, alweer! VML hostte de talk "Ready to Laugh Again: The Return of Comedy" samen met Kenan Thompson, onder andere te kennen uit 19 seizoenen van SNL. De conclusie van de talk was duidelijk: laten we met z'n allen weer leuker werk maken. Werk dat mensen aan het lachen maakt. Daar wordt de ontvanger niet alleen gelukkiger van, maar je merk ook.
Lachen doet verbinden
Want humor gaat, volgens Thompson, over connecties maken. Het gaat om het gevoel dat jij als maker en zij als ontvanger samen iets begrijpen, iets herkenbaar vinden en daar samen om kunnen lachen. Een soort ons-kent-ons gevoel, maar dan zonder mensen buiten te sluiten. Aangezien de beste humor iemand van 12 en iemand van 87 aanspreekt.
En lachen doet opvallen
"Humor cuts through the noise" is zijn tweede statement. Alles vecht om je aandacht vandaag de dag: social media, ooh, display ads, tvc. Er is enorm veel ruis. Maar als je iets grappig vindt, let je automatisch beter op. Dan hoeft je uiting niet te vechten met alle andere uitingen. Sterker nog, mensen zijn veel meer geneigd iets af te kijken en zelfs te delen.
Hun best practice?
Wendy's. Ja, inderdaad dat fastfoodrestaurant dat community management compleet onder de knie heeft. Een aantal jaar geleden durfden ze een compleet andere tone of voice op social te gebruiken dan in hun reguliere uitingen. Ze werden sarcastisch, witty en begonnen zelfs met roasten op Twitter (kunnen jullie ook nog steeds niet wennen aan X?). Hun social kanalen groeiden zo enorm hard dat ze besloten de social tone of voice door te trekken naar alle andere uitingen. Alles wat je vandaag de dag van Wendy's ziet, is nog steeds gebaseerd op die originele social TOV. En Gen Z vindt het waanzinnig.
Dus?
Word grappiger! Begin desnoods klein op X. Probeer nieuwe dingen op TikTok. Zorg dat we kunnen lachen om je brand act, tvc of display ad. En niet onbelangrijk: als je ons ziet lopen de komende dagen in Cannes, maak ons alvast aan het lachen. Tot morgen!