Cannes vandaag (2):serious stuff met Hans Brouwer & Victor Knaap
20-06-2019 (13:34) - Cannes
Tijd voor een hot subject: diversiteit. Diversiteit is niet alleen hot het is ook serious stuff. Ook voor Hans Brouwer van MassiveMusic en Victor Knaap van MediaMonks is dit een mega belangrijk onderwerp waarmee ze dagelijks te maken hebben. Zozeer zelfs dat het thema van hun jaarlijkse feest, dat gisteren in Cannes plaatsvond, hieraan was gewijd. We spraken de mannen enkele minuten voordat de gasten binnenkwamen.
Hans: ‘We praten over diversiteit alsof het een schaars goed is. In werkelijkheid komt diversiteit voor in alles wat we doen - in dagelijkse gesprekken, maar ook in onze waarden en muzieksmaak. Creatieven worden hier dagelijks mee geconfronteerd, doordat zij dichtbij hun gevoel moeten blijven, maar ook open moeten staan voor elkaars commentaar. Wat uiteindelijk resulteert in het vormen van de beste creatieve aanpak. Met creatieven werken, is het mooiste wat er is: we hebben zes kantoren wereldwijd, elk met hun eigen unieke cultuur en toch allemaal onderdeel van dezelfde familie. Diversiteit is een verrijking: dat is mijn dagelijkse mantra en ook de reden waarom we diversiteit allemaal zouden moeten omarmen, zowel privé als in onze werkomgeving.
Victor: ‘Diversiteit binnen een bureau is super belangrijk en al helemaal binnen MediaMonks, we maken namelijk reclame-uitingen voor de hele wereld doordat de digitale platformen ons werk vanuit Hilversum naar de hele wereld distribueren. Daarnaast heb ik weleens iemand horen zeggen dat de ideale creatief eigenlijk al heel divers moet zijn door minimaal vier zoveel mogelijk uiteen liggende studies niet af te ronden.’
We begrijpen dat dit jullie aan het hart gaat. Dan iets anders. We zijn hier op het festival van creativiteit. En jullie hebben beiden internationaal opererende bedrijven. Kan je aangeven welk land jullie enorm respecteren om z’n creatieve moed en waarom?
Victor denkt 12 seconden na. Lastig..
'Als ik dan toch moet kiezen in de ideale blend dan opteer ik voor een creatief met Amerikaanse ambitie, Braziliaanse passie, Zweedse precisie, Chinese tech en de Nederlandse projectmanagement skills. Want het bier moet (woensdag 19 juni, red.) om 21.00 wèl koud staan.'
Hans: Dit gaat natuurlijk gepaard met bagels, samba, gehaktballen, kung fu en fietsen. Creativiteit is overal en altijd, ongeacht nationaliteit. Ik respecteer de mensen die de kracht en het lef hebben om ongeacht de situatie, achter hun eigen creatieve ideeën blijven staan en ervoor vechten.