De Cannes Lions win van Publicis Groupe Benelux & Boomerang levert extra goud op

01-08-2023 (11:42) - Cannes

De WikiTruth-campagne van Publicis Groupe Benelux en Boomerang voor Ukrainian Witness, die onlangs een bronzen Cannes Lions won in de Sustainable Development Goals (SDG)-categorie, is aangekondigd als begunstigde van een winstdelingsregeling onder alle winnaars van de categorie. De opbrengst komt ten goede aan Ukrainian Witness.

Ukrainian Witness is ontstaan vanuit de behoefte om te documenteren wat er in Oekraïne gebeurt tijdens de Russische invasie. Ukrainian Witness produceert zowel long-form als short-form content met een wereldwijd publiek in het achterhoofd. Daarnaast wil het de propaganda tegengaan die de Russische Federatie produceert en verspreidt onder haar burgers.

Ukrainian Witness

Binnen twee weken na oprichting al was Ukrainian Witness een volwaardige redactie, die zowel korte als lange video's produceert voor haar sociale mediakanalen en internationale nieuwsuitzendingen. Ukrainian Witness wordt volledig gefinancierd door donateurs. Toen sociale mediapagina's en de inhoud van westerse mediaorganisaties in Rusland geblokkeerd werden, kwamen Publicis Groupe Benelux en Boomerang in actie. “Als mensen aan deze oorlog denken, denken ze alleen aan wat ze op het nieuws zien, maar ze realiseren zich niet dat er tegelijkertijd ook een propagandaoorlog gaande is”, zegt Publicis Groupe Benelux CCO Eduardo Marques. “Dus om ons steentje bij te dragen om ervoor te zorgen dat de waarheid niet alleen door de wereldwijde media, maar ook door Russische burgers werd gezien, begonnen we de Wikipedia-pagina’s van gebombardeerde Oekraïense steden bij te werken – het enige platform dat niet door de Russische overheid werd verboden.”

Cyberoorlog

Binnen enkele dagen werden deze pagina's bijgewerkt met foto's van de realiteit, totdat Russische bots de updates begonnen te verwijderen. “Dit is het moment waarop de oorlog op de grond en de propagandaoorlog, een cyberoorlog werd. Waarbij de Wikipedia-gemeenschap zich achter het initiatief schaarde door actuele foto's te uploaden die de verwoestingen van de Russische strijdkrachten op de grond in Oekraïne weergaven", vervolgt Marques. We namen ook rechtstreeks contact op met 's werelds invloedrijkste Wikipedia-redacteuren en vroegen hen om veranderingen te blijven aanbrengen. En om ze blijvend te maken.” Wikipedia-statistieken toonden aan dat de aanpak werkte: het aantal redacteuren en de bewerkingen die ze maakten, verdubbelden en het totale aantal Russische weergaven steeg met 242%.

Alle fronten oorlog

Over de donatie zegt Olga Buzunova, medeoprichter van Ukrainian Witness, dat de opbrengst van de gewonnen Cannes Lion zal worden gebruikt om de organisatie te blijven financieren terwijl deze groeit, terwijl er ook wordt geïnvesteerd in nieuwe vormen van inhoud, zoals het maken van een documentaire over de oorlog tot nu toe “Ukrainian Witness gaat niet alleen over de oorlog en het winnen ervan op alle fronten, het gaat over doorgaan met wat belangrijk is,” zegt Buzunova. “We moeten waargebeurde verhalen vertellen vanuit het perspectief van Oekraïners, zodat deze wreedheden nooit vergeten worden, nooit herhaald worden en de wereld begrijpt dat oorlog op alle fronten gevoerd moet worden; niet alleen op de slagvelden.”
Dit gevoel wordt herhaald door Fikret Fetahovic, Chief Production Officer bij Boomerang: “Mensen vragen ons vaak waarom we doen wat we doen en dit is het perfecte voorbeeld; een tastbaar verschil maken voor de mensen die een zichtbaar verschil maken in de wereld. We willen Cannes Lions bedanken voor de gulle donatie en vertrouwen erop dat Ukrainian Witness de wereld blijft laten zien hoe de hel van oorlog eruitziet door de ogen van degenen die het meemaken.” 

De video wordt geladen, een moment...duurt het te lang, refresh dan even.