De Nederlandse Leeuw zwijgt; Rode Duivels scoren

22-06-2022 (22:03) - Cannes

Nederland bleef op woensdag in alle zeven categorieën waarin een Leeuw gewonnen kon worden, buiten beeld. Het waren de Belgen die (onder meer) met een Grand Prix aan de haal gingen in de categorie Creative Strategy met fantastisch werk voor Decathlon. De winnende commercial kwam van BBDO Belgium.
 
Nog een bijzondere Grand Prix ging op woensdag naar FCB Chicago voor opdrachtgever Michelob. In de de film Contract for Change wordt de moeizame weg zichtbaar die Amerikaanse boeren doormaken op weg naar ecologisch verantwoord produceren en hoe ze daarbij uit onverwachte hoek hulp krijgen. 
 

bold statement

De VS kaapte op woensdag in vijf van de zeven categorieën de Grand Prix weg, maar in de categorie Brand Experience & Activation ging Dentsu Creative Benguluru aan de haal met de hoogst haalbare award voor opdrachtgever Vice. In The Unfiltered History Tour staat een staaltje koloniale misdaad centraal en worden we genadeloos geconfronteerd met door het British Museum gestolen artefacts. Een moedige insteek en een bold statement.