Gesprek van de dag: Succesvolle Families in Cannes
19-06-2019 (14:27) - Cannes
#lokhofenvolten jagen in Cannes op sweet spots en big shots. Vandaag: Mischa Schreuder (Creative Director Leo Burnett Nederland, jurylid direct 2019) en telg uit een reclamegeslacht van Nederlandse bodem) en Mark Tutssel (Leo Burnett Worldwide en onlangs gepensioneerd). Hij is wereldwijd één van de most rewarded creatives van dit moment (>600 Lions) en Lewis Tutssel (Facebook en Zoon Van). 'Does it add a value to my life? Thats what Brands should focus on.'
Mark en Lewis, jullie zijn vader en zoon. En werken in de zelfde industrie...hoe is het om die familieband te hebben en in dezelfde busienss te opereren?
Lewis, een tikkeltje sarcastisch: ‘There not Not much to live up to. Growing up with living down creativity was breathing down my neck. My dad was Giving me posters of awards he had won.'
Mischa, hoe gaat dat bij jullie thuis? (Mischa komt ook uit een reclame familie: zus shanta is bekroond art director bij onder meer DDB, TBWA en Selmore; broertje Silvan is bekroond Strategist bij Wieden+ Kennedy Londen en nu Uber Eats.Vader Gijs is oud creative director Wunderman, red.).
'Het zijn altijd interessante gesprekken over hoe het vak zich ontwikkelt. En we motiveren elkaar. Nou ja, en we plagen elkaar natuurlijk ook met prijzen die we hebben gewonnen.'
Was er druk vanuit de familie om in de industrie te gaan werken?
Lewis, alweer een tikkeltje sarcastisch: 'Nee, zeker niet. Het is dat ik niet echt iets anders wist.'
Mark: 'Het was al van jongs af aan duidelijk dat Lewis een sterke rechter èn linker hersenhelft had. Hij kon dus allebei de kanten op. Daarom past hij nu ook zo goed bij Facebook waar exact denken key is: Analyzing, Knowing and Using Data. Maar hij begrijpt creativiteit net zo goed. Juist daarom ook, kan hij zich zo goed storten op de ontwikkeling en veranderingen die het Facebook platform doormaakt.'
Mischa, had je een carrière keuze?
'Alle keuze! Maar alle mooie dingen die mijn vader maakte en de grote reclameverhalen die hij thuis vertelde, waren een grote prikkel voor me om het vak in te stappen.'
Dan over het werk. Is reclame anders geworden?
Mark: 'Nee. Het is en het blijft storytelling. Of je nou in een grot zit rond het vuur en een goed verhaal vertelt of op Instagram. De essentie is: You still have to give someone something back in return for their investment. It needs to be relevant and most importantly: Does it add a value to my life? Thats what Brands should focus on.'
Mischa, komt dit ook terug in jouw werk?
'Zeker. Met gumshoe (7 shortlist nominaties, red.) hebben we ervoor gekozen om niet agressief naar jongeren te gaan pushen dat ze geen kauwgom op straat moeten gooien. We hebben gekozen voor iets wat jongeren willen zien, zodat ze er zelf over gaan praten. Bewustwording in de vorm van een verhaal.'
Neem je klanten mee naar Cannes of door het werk?
Mark: 'Cannes is mega belangrijk om adverteerders mee naartoe te nemen. Cannes kan werken als een launch pad. It sparks what strong brands can do and mean, and shows what lead to sells. Kijk naar wat er gebeurde toen Procter & Gamble naar Cannes kwam met hun executives. Het heeft hun communicatie totaal veranderd. Onder meer met #likeagirl van Leo Burnett.
Mischa: 'Zeker, doen we dat. Hier bespreken we het beste werk met onze adverteerders om er vervolgens learnings voor het komend jaar uit te halen. Cannes werkt heel erg inspirerend.'