Advertising heeft de Provinciale Statenverkiezingen gewonnen

21-03-2019 (12:19) - Column

Het eerste wat ik vanmorgen deed toen ik wakker werd? De voorlopige verkiezingsuitslag checken. Daarin was ik vast niet de enige. En wat blijkt? Forum voor Democratie (FvD) is de grote winnaar. Voor het eerst in de geschiedenis deden zij mee aan de Provinciale Statenverkiezingen en direct slepen zij 12 zetels in de wacht. 12 (!) zetels, dat is evenveel als VVD. En daarmee verliest de coalitie de meerderheid in de Eerste Kamer.
 

Deze ontwikkelingen van gisteravond en vannacht roepen bij mij brandende een vraag op: Hoe kan een partij als FvD, die voor het eerst meedoet aan deze verkiezingen, de grootste partij worden? Sterker nog… Hoe kan een partij die in veel provincies niet eens een partijprogramma heeft de grootste partij worden? Het antwoord daarop ligt als je het mij vraagt overduidelijk in advertising.
 

Hét tegengeluid

Als ik één gezicht/stem de laatste weken veel voorbij heb zien/horen komen, dan is het die van Thierry Baudet. Nèt voor het 6-uur journaal. In diverse landelijke dagbladen. In allerlei radioprogramma’s. En vanwege alle rellen daaromheen. Zo koos FvD er als enige voor om de campagne na de aanslag in Utrecht door te laten gaan. Baudet greep de schietpartij in Utrecht zelfs aan om de discussie over het ‘lakse immigratiebeleid’ van de kabinetten Rutte aan te wakkeren. Collega-politica vonden het ‘smerige politiek’. Wat het was, dat mag je zelf bepalen. Wat het deed? Dat is helder. Hij bereikte heel Nederland met zijn standpunt. 
 
Vanuit FvD is er dus heel veel tijd en energie gestoken in marketing. In het bereiken van de Nederlander. In het overbrengen van een tegengeluid, een tegengeluid ten aanzien van de huidige coalitie. En dat heeft – zoals blijkt – zijn vruchten afgeworpen. 
 

#SweetCaroline

En nu we toch inzoomen op de marketingacties van deze verkiezingen, kan ik het niet laten om ook Mark Rutte en zijn black-out aan te halen. Je zou dit optreden kunnen zien als een slecht staaltje politiek. Wie vergeet er nu een standpunt op zo’n belangrijk moment? Voor het oog voor ‘heel Nederland’? Zelf noemde Rutte het ‘horrormateriaal’. Ik noem het meesterlijk. Het is misschien wel de beste zet van Rutte tot nu toe. Het gevoel dat bij velen bleef hangen was: ‘Hij is ook maar een mens.’ En dat is precies wat het teweeg bracht. Rutte als toegankelijk persoon. Als mens, zoals jij en ik. Als sterke man met misschien een wel nog sterkere vrouw achter zich: Carolien. Of het nu gestaged was of niet, ik vind het meesterlijk.
 
 
Tessa Puijk
PR- en communicatieadviseur bij Van Diemen PR