Marketing strategieën van voetbalclubs hebben effect

01-05-2018 (14:00) - Column

Steeds vaker maken voetbalclubs gebruik van alternatieve verdienmethodes en de hierbij horende marketing. Op het gebied van marketing liggen een hoop kansen. Nieuwe kansen beginnen bij de juiste samenwerkingen en regelmatig vooruit denken.  
 

Voetbalclubs maken steeds vaker gebruik van marketing. Het grootste gedeelte van alle beslissingen binnen een club, dienen bij te dragen aan de gehele financiële situatie. Het gebruik van de juiste marketingstrategieën kan hierbij helpen. Deze strategieën blijken ook resultaat te leveren voor de voetbalclubs, wat voor veel marketeers zeer interessant is.  Nu rest zich nog de vraag  wat kunnen ondernemers en marketeers leren van de strategieën van voetbalclubs.
 

Kiezen van de juiste samenwerkingen 

Steeds vaker komt het voor dat voetbalclubs samenwerkingen aangaan. Deze samenwerkingen komen voor op een nationaal als internationaal niveau. Soms zijn het zelfs samenwerkingen die  in eerste instantie niet voor de hand liggen. Zo worden er namelijk ook samenwerkingen in de casinowereld afgesloten. Ajax is een voetbalclub een samenwerking als deze aangegaan.  De club probeert op deze manier hun merknaam op internationaal niveau te vergroten. Azië heeft op het gebied van voetbalsupporters schaarste. Toch ziet Ajax hier potentie en probeert alvast een band te creëren met de Aziatische supporter. Dit doet de club al door bezoeken te brengen aan Azië voor de selectie van nieuwe spelers.  Wat ondernemers en marketeers hiervan kunnen leren is dat een alternatieve denkwijze kan lonen.  Er is altijd ruimte voor verbetering en externe partijen zoeken altijd naar mogelijkheden om de eigen resultaten te verbeteren. Think outside the box.
 

Probeer vooruit te denken 

Vooruitdenken heeft zin en de financiële markt biedt altijd ruimte voor veranderingen;  het is alleen de kunst om hier op tijd bij te zijn. Een perfect voorbeeld van een voetbalclub die deze denkwijze hanteert is Bayern München. Deze club heeft door de jaren heen hiermee al grote successen behaald. Deze club focust zich op het laten doorstromen van de jeugdspelers naar het eerste team en probeert zo min mogelijk grote aankopen te doen op het gebied van spelers. Er wordt juist geprobeerd spelers binnen de club te stimuleren om het eerste te behalen.  Bayern München kan ontzettend veel kosten besparen door vanaf jongs af aan spelers te trainen tot sterspelers. Het is een lange termijn techniek die uiteindelijk resultaat levert. 
 
Een ander voorbeeld van vooruit denken bij voetbalclubs is de focus op online gaming.  Al een hele tijd kunnen gamers geld verdienen door het plaatsen van gameplay video’s op Youtube. De video’s zijn enorm populair binnen de jongere doelgroep. Veel gamers zijn aangenomen om eSports (electronic sport) te spelen vanuit de naam van een club. 
 

Conclusie:

Steeds meer voetbalclubs focussen zich naast de sportieve aspecten op de gehele financiële markt. Probeer als ondernemer vooruit te denken en de markt in de gaten te houden. Wees de eerste bij vernieuwingen en onderzoek welke mogelijkheden potentie bieden voor de resultaten van je onderneming.