2010 was een prima jaar voor supermarkten
10-06-2011 (09:25) - Economisch
De Nederlandse supermarkten hebben 2010 succesvol afgesloten. In 2010 bedroeg de omzet in de supermarktbranche 32,14 miljard euro. Dit is een omzetgroei van 2,5 procent ten opzichte van 2009, toen de omzet 31,37 miljard euro was. Dit publiceert het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) in haar jaarverslag.
Uit het onderzoek ConsumentenTrends 2011 van EFMI Business School dat vanmiddag tijdens de presentatie van het CBL-Jaarverslag wordt gepresenteerd, blijkt dat in 2010 het supermarktprijspeil toenam met 0,3 procent. Dat is aanmerkelijk lager dan de inflatie, die 1,1 procent bedroeg. Vorig jaar vond 53 procent de supermarktprijzen aan de hoge kant, dit is teruggelopen tot 48 procent.
Tussen mei 2010 en april 2011 zijn de grondstofprijzen voor eten en drinken met gemiddeld 30 procent gestegen. 75 procent van de supermarktklanten zou er begrip voor hebben wanneer supermarkten deze hogere grondstofprijzen door zouden berekenen aan de klant, zo blijkt uit ConsumentenTrends 2011.
Nu het geleidelijk economisch iets beter gaat, ontstaat ruimte voor hernieuwde aandacht voor samenwerking. Alle schakels in de keten hebben een gemeenschappelijk belang de handen ineen te slaan bij het ontwikkelen en verkopen van nieuwe, gezondere en duurzamer producten. Het spreekt voor zich dat daarbij de consument steeds centraal moet staan. ‘Samen moeten we de consument bedienen en waarde toevoegen in de vorm van nieuwe en betere producten, bijvoorbeeld in samenstelling en duurzaamheid. Een krachtige levensmiddelenketen is essentieel voor de concurrentie- en innovatiekracht van de Nederlandse economie’, aldus CBL-voorzitter Dick Boer tijdens de presentatie van het CBL-jaarverslag.