40 procent hekelt winkelen
01-08-2012 (08:45) - Economisch
40 procent van de Nederlanders besteedt zo min mogelijk tijd aan winkelen. Een vijfde van de Nederlanders ziet het zelf als een ‘moetje’ en ziet er tegenop. Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek naar het winkelgedrag van CendrisMonitor onder 5.509 panelleden van het consumentenpanel ConsuMeningen. Slechts een vijfde van de Nederlanders ziet winkelen als een hobby. Dit geldt met name voor hoogopgeleide singles en studenten.
Nederlandse consumenten zijn trouw aan bepaalde winkels voor hun dagelijkse boodschappen. Albert Heijn, Lidl en Aldi zijn de meest favoriete supermarkten. Ook zweren Nederlandse consumenten bij bepaalde merken. Marije van der Poel van Cendris: ‘We zien een duidelijk verschil in merkentrouw bij verschillende productgroepen. Zo geeft 65% van de respondenten aan trouw te blijven aan hetzelfde merk koffie. Dit geldt met name voor gesettelde streekgezinnen en voor ondernemende 60-plussers . Bij machinevaatwasmiddelen en douche- en badproducten is men veel minder merktrouw. Opvallend is dat ruim driekwart van de consumenten geen voorkeur heeft voor A-merken; de winkelwagen is vaker gevuld met huismerken of B-merken. A-merken worden vooral gekocht als ze in de aanbieding zijn.
Nederlandse consumenten maken graag gebruik van spaar- en kortingsacties. Zogenaamde welgestelde gezinnen en emptynesters hebben het vaakst een spaarkaart; hoogopgeleide singles en studenten het minst vaak. De AH Bonuskaart is het populairst, bijna 80% van alle ondervraagden heeft er een in zijn portemonnee. 69% van de Nederlanders heeft een Airmiles pas en slechts 5% een Bijenkorf card. Dit zijn met name hoopgeleiden tussen de 35 en 60, welgestelde gezinnen en emptynesters.