Aanhoudende marktgroei CRM-dienstverlening

07-03-2012 (08:49) - Economisch

Het Platform voor Klantgericht Ondernemen inventariseert jaarlijks het aanbod van dienstverleners, softwareleveranciers en opleiders op het gebied van CRM, c.q. Klantgericht Ondernemen. De huidige omvang van de markt voor CRM-advisering (software consultants en business consultants) wordt geschat op 628 miljoen euro, exclusief de softwarebestedingen. Dat is een groei van 8% ten opzichte van vorig jaar. Het is in lijn met de constatering dat klanten en klantbehoud bij steeds meer Nederlandse bedrijven op de agenda van het management staan.
 

Het Nationale CRM Marktoverzicht geeft een objectief beeld van de diensten en producten die de Nederlandse CRM-markt te bieden heeft. Op basis van het aantal gerapporteerde CRM-consultants is een schatting gemaakt van de marktomvang van CRM-diensten en deze zijn naast de cijfers van het vorige jaar (voorjaar 2011) gelegd. 


Reacties

Zeker in het licht van de crises zie ik dat CRM prominent op de agenda staat bij veel ondernemers. Zowel non profit als profit als reclamebureaus.

Waarbij in het verleden klanten nog "als vanzelf" aanklopten is dat nu voorbij. Crisis is een, maar de klant is vandaag de dag ook zeer mondig geworden en het overtreffen van de klantverwachting is key. Een project op tijd binnen budget opleveren is niet meer onderscheidend.

Kortom, de crisis geeft het thema klantbehoud weer nieuw elan!

Gelijkertijd zie ik nog veel "ruis" rondom CRM, is het nu een ICT systeem, ik heb al zoveel systemen (als social Media). Dit terwijl de professionele CRM systemen anno 2012 als kloppend hart fungeren waarbij je feitelijk maar een centraal klant systeem nodig hebt voor alle klantinformatie als communicatie en activiteiten.

Feit blijft dat CRM invoering een belangrijke organisatieontwikkeling is en daarom ook zo uitdagend om hier een succes van te maken!
Edwin Best |The Best CRM @ 10-03-2012 17:15 uur

Bureaus

Media

Marketing