AH heeft tòch weer gelijk

10-10-2012 (08:50) - Economisch

De Persgroep Advertising heeft met Newcom Research & Consultancy onderzoek gedaan naar winkelgedrag in crisistijd. Uit het Winkelonderzoek 2012 blijkt volgens de onderzoekers dat ons winkelgedrag verandert in tijden van crisis. Dus: er wordt bewuster boodschappen gedaan, consumenten kiezen vaker gezonde producten en er wordt op de kleintjes gelet. Ruim 1.800 lezers van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool deden mee aan het Winkelonderzoek. 
 
Enkele onderzoeksresultaten: 41% van de respondenten heeft in 2012 minder geld te besteden vergeleken met 2009 en 21% juist meer. Het feit dat velen minder te besteden hebben, heeft weinig invloed op het  boodschappenbudget, maar wel op hoe dit geld besteed wordt. Dit blijkt ook het geval voor de consumenten die hetzelfde te besteden hebben in de supermarkt. Ze leven volgens eigen zeggen gezonder en doen bewuster boodschappen: er wordt bespaard op kant-en-klaar maaltijden en er wordt meer uitgegeven aan gezonde producten als groenten en fruit. Consumenten met een kleiner boodschappenbudget, letten meer op prijs. 51% van de respondenten geeft aan sinds de crisis vaker op prijzen te letten in de supermarkt en 54% koopt vaker producten in de aanbieding. Albert Heijn kan dus nog steeds op de kleintjes blijven letten. 

Reacties

Leuk artikel, begrijp de connectie met AH niet. Uit eigen onderzoek zie je bij AH in de winkels een teruggang in netheid, hygiëne, vulgraad en klantvriendelijkheid. Dit zie je ook terug als je een analyse maakt van hun twitter-account. Ik denk dat de klant gelijk heeft en aan het overstappen is naar de Jumbo en Lidl.
Arie @ 10-10-2012 09:56 uur
Wij gaan voornamelijk naar de Lidl en Nettorama. Wij doen 1x in de week alle boodschappen strikt van een boodschappenlijstje. Wat we die week daarna eten is voornamelijk wat er in de aanbieding was. Verder spit ik op zondagochtend online alle folders door op interessante aanbiedingen. We hebben een ruimte voor voorraad. Tandpasta, shampoo, wasmiddel etc., alles wat lang houdbaar is word groot ingeslagen bij aanbiedingen. Zo lopen we van de ene aanbieding naar de andere en scheelt ons bakken met geld. Eten word hier nooit weggegooid. Dan maak ik gewoon een kliekjesdag!
Janie van der Heijden @ 11-10-2012 09:51 uur

Bureaus

Media

Marketing