Brouwerij Jopen start crowdfunding campagne

Brouwerij Jopen start crowdfunding campagne

04-03-2024 (13:17) - Economisch

De Haarlemse craft bier brouwerij Jopen maakt dit jaar een nieuwe stap, met de lancering van een crowdfunding. Bierliefhebbers en geïnteresseerden uit heel Nederland kunnen vanaf €235,32 mede-eigenaar worden van de onafhankelijke craft bierbrouwerij. Met de opbrengst van deze crowdfund zet de brouwerij in op groei, verduurzaming en innovatie.

Brouwerij Jopen begon bijna 30 jaar geleden als burgerinitiatief om voor het feestjaar ‘Haarlem 750 jaar stadsrechten’ de brouwhistorie van de stad te laten herleven. “Lydian en ik zeggen vaak tegen elkaar dat we nog maar net begonnen zijn”, aldus oprichter Michel Ordeman, die het bedrijf samen met zijn vrouw Lydian Zoetman aanstuurt. “We hebben nog veel plannen en we zien veel groeimogelijkheden voor craft bier in het algemeen en Jopen in het bijzonder. Dat doen we het liefst samen met een groep trouwe fans en liefhebbers vanuit het hele land.”

In 1997 trok Jopen de eerste groep investeerders al aan door middel van de verkoop van ‘Jobligaties’. Velen van hen zijn nog steeds betrokken bij de brouwerij. “Zij voelen net als onze collega’s als één grote Jopen familie”, aldus Ordeman. “Elk jaar rond Sint Maartensdag (11 november) worden zij uitgenodigd en bijgepraat over de stand van zaken. Nu is het tijd om ook de rest van Nederland onderdeel te maken van onze familie.” 

Het plan is de jaarlijkse Jobligatiehoudersdag uit te breiden naar een (J)Open Crowd Event; een bierfestival voor alle investeerders. Zij krijgen dan een update hoe de brouwerij ervoor staat en onder het genot van een Jopenbier bespreekt de brouwerij de plannen voor volgend jaar.

Alle informatie rond de crowdfunding is te vinden op het platform NxChange en in het bijbehorende investeerdersdeck.


Bureaus

Media

Marketing