Concurrentiestrijd om de ZZP’er barst los

26-05-2011 (09:26) - Economisch

De zakelijke dienstverlening zit als sector in de lift: groeicijfers binnen alle branches met een duidelijke uitschieter voor de uitzendbranche met een verwachte omzetgroei van 8 procent. Er ligt alleen wel een dreiging op de loer: schaarste onder hoogopgeleid personeel dient zich op korte termijn aan als de economie zich in het huidige tempo blijft doorontwikkelen. En dus moeten werkgevers binnenkort weer strijden om goed personeel; hoogopgeleide krachten (de ZZP’er) die vaak niet meer vast in dienst willen werken.

Het managen van de flexibele schil wordt daarmee in toenemende mate bepalend voor het eigen succes. Uit cijfers blijkt dat het aantal ZZP’ers binnen de advieswereld alleen maar toeneemt; binnen accountancy speelt detachering steeds meer op en de grote advocatenbureaus moeten steeds meer de strijd aangaan met de eenpitter. Dienstverleners moeten op deze niet aflatende trend inspelen. Want werken met een (groot aantal) flexibele krachten vraagt een fundamenteel ander sturingsmodel: in termen van organisatie, communicatie, cultuurborging én in mentaliteit.

Blue Carpet is een bedrijf dat hooggekwalificeerde interim-professionals aan een Shared Service Community helpt. Steve Sichtman is oprichter en managing partner bij Blue Carpet. In gesprek met ABN AMRO, stelt Sichtman: ‘Er is nog een wereld te winnen. Want bedrijven maken vaak alleen beleid voor het eigen interne personeel. Denk aan management development, talent management, leeftijdsbewust personeelsbeleid, diversiteitbeleid. Het loont om dat beleid door te vertalen naar de externe schil van medewerkers. Naar schatting bestaat 50 tot 60% van de inhuur uit mensen die al eerder voor hetzelfde bedrijf hebben gewerkt. Extern beleid betaalt zich in tijd en geld dus terug, in plaats van iedere keer opnieuw de markt af te struinen naar interim professionals.’

Volgens ABN AMRO tekent zich een beweging af die illustratief is voor een grotere maatschappelijke ontwikkeling: de onafhankelijkheid van de medewerker. Han Mesters, sector banker Zakelijke dienstverlening: ‘Eerst werden ZZP’ers gerankt en uit die lijst werd gekozen. Maar door de toekomstige schaarste wordt de selectie omgedraaid: ZZP’ers gaan bedrijven ranken. Sterker; ondernemingen willen en moeten gerankt worden om voldoende gekwalificeerd interim personeel te kunnen aantrekken. Dat betekent ook dat disloyale werkgevers worden afgestraft.’

 


Reacties

Er is geen tekort aan hoog-opgeleide, ervaren zzp'ers in de ICT branche. Er zitten er honderden thuis. Ze zijn alleen niet 25-30 jaar, en willen niet voor een habbekrats werken.

We moeten zogenaamd tot 67 doorwerken, maar boven de 45 word je al niet meer op interview uitgenodigd. Te oud, te duur, te inflexibel, te overgeklassificeerd, te intimiderend, noem maar op.

En maar heremieeren over dat "tekort". Ik noem het krokodillentranen.
Pieter Huizinga @ 26-05-2011 10:50 uur
Eens met Pieter: er is ruim voldoende aanbod van goed opgeleide mensen boven de 45. Waarom wil men die niet? Het is niet alleen vanwege de vermeende extra kosten, want hopelijk word het salaris steeds meer afgestemd op het werk en niet op de uitvoerder. Wat is het dan wel????? Natuurlijk is het "eng" om iemand binnen te halen die al langer werkt dan de leidinggevende bestaat, maar met goede afspraken over de werkhouding zou men door die zure appel heen moeten. In grote winkels zijn de managers vaak ook even oud als de kinderen van de medewerkers. Waarom werkt het daar wel?
W. Holstijn @ 26-05-2011 15:01 uur
Ook hier weer geldt dat er ruim voldoende aanbod is op hogere leeftijd en dat blijft voorlopig ook nog zo.
Die verhalen over tekorten horen we al jaren en nog steeds hebben de 45 plussers het moeilijk bij het vinden van een baan op vaste of zzp basis.
Jean Mingels @ 27-05-2011 22:06 uur
Ook ik ben het eens met Pieter. Zijn de huidige bazen te bang voor de 45 plusser. Ik heb altijd geleerd en er uitvoering aan gegeven: een goede manager heeft goede krachten om zich heen. Daar is hij mee gediend, maar bovenal het bedrijf
Ron Mazer @ 29-05-2011 14:00 uur

Bureaus

Media

Marketing